onsdag 27 januari 2016

Skattekurs

Idag har jag varit i New York! Eller tja, jag behövde inte resa så långt som det låter för det är en konferenslokal i World Trade Center vid Centralen. Jag höll dock på att gå åt fel håll när jag kom upp ifrån pendeln eftersom jag, när jag jobbar inne i stan, normalt brukar gå åt ett annat håll. När jag till slut väl var inne på rätt spår så kunde jag ändå inte motstå att vara lite obstinat och stå still och vänta på grön gubbe vid övergångsstället. Det är något jag brukar unna mig att göra medan jag studerar mina medmänniskor som stressat rusar förbi för att vinna någon millisekund eller två i jakten på att hinna fram i tid till vart de nu ska. Jag utförde denna övning även i slutet av dagen och jag tror att människorna, vars väg ledde åt samma håll som min, var om möjligt än mer stressade än de jag studerat på morgonen. Även om jag under morgonen från början var på väg åt fel håll så hade jag gott om tid och hann äta frukost innan kursen började. Det är en av de saker jag gillar med att gå på kurs, att man får frukost eller någon typ av förtäring beroende på tidpunkten på dagen kursen hålls. I höstas var jag och två kollegor på en föreläsning under kvällstid och de serverade ingen fika under pausen. Katastrof! Det var ingen bra föreläsning. Eller det var det väl på sätt och vis men en flera timmar lång föreläsning med paus där fika utlovats och det sen inte serveras något fika blir ett lite sämre minne än det kanske förtjänar. Men har man utlovat fika så har man, och i min värld är det viktiga saker. Jag gillar fika.


Det New York som jag besökte idag men det var
klart fler andra där under dagen än vad som syns här.


Efter att noga ha valt ut en smörgås och ätit upp densamma så påbörjades det som egentligen var dagens mål, kursen, alltså inte endast förtäring i olika former. Under inledningen fick vi diverse information om olika saker. En sak vi ombads göra under dagen, förutom att hålla oss vakna och helst ta in en viss mängd information kring skatter, var att ta ett foto under dagen och lägga ut på sociala medier. Priset i denna fototävling är en powerbank och en bluetoth-högtalare. Ingen slogan eller dylikt eftersökes eftersom det kräver en prestation och då blir det skattepliktigt och det vill man troligen helst undvika om man vill få någon att delta. Mitt fotograferande som normalt sett brukar vara riktigt frikostigt var dock knapert under dagen men jag skulle behöva en egen powerbank eftersom jag ibland behöver låna en av sönernas när jag vet att jag inte kommer att ha möjlighet att ladda telefonen under dagen. Idag var en sådan dag och det var tur för endast under förmiddagen hann jag och yngste sonens rektor ringa om varandra fem gånger samt båda lämna meddelanden att vi skulle försöka återkomma förutom allt annat som telefonen används till. Strax efter att lunchen serverats så fick vi fatt i varandra varpå jag ursäktade mig och gick ifrån bordet jag satt vid. Det var för övrigt en god lunch även om just min mat hann kallna lite på grund av min lite oartiga frånvaro. När jag kom tillbaka så frågade den äldre mannen som satt mitt emot mig om det gått bra och det hade det gjort. Vi småpratade lite med varandra och han hade barn som var runt 50 så jag känner att det faktiskt är korrekt att nämna honom som en lite äldre man. Jag tycker annars att det ofta är skapligt svårt att ange ålder på människor jag möter. Mannen var väldigt sympatisk och medan jag fokuserade på att hinna äta ifatt alla andra vid bordet, och försökte låta bli att prata med munnen full, så erbjöd han sig att hämta kaffe åt mig samtidigt som han hämtade te åt sig själv. Mellan tuggorna hann jag få fram ett, och choklad tack, innan han försvann iväg. Och jag fick choklad, flera bitar! Det var som sagt en väldigt trevlig man.

Efter lunchen avhandlades mer kring näringsverksamheter, moms och fastigheter inklusive kattrumpor. Kattrumpor kanske inte riktigt låter som om de hör hemma inom beskattning men det gör de. Det är en form av fastighetspaketering som sägs ha uppkallats efter en paketering av en fastighet med namnet kattrumpa på söder. Hur man kan ge en fastighet beteckningen kattrumpa kan man ju också fundera lite över.

Lagom tills ögonlocken började kännas lite väl tunga för att orka stå emot gravitationens enorma kraft, sådär som det lätt kan vara en stund efter lunch när man sitter still, så var det dags för fikapaus. Jag försåg mig med kaffe och hann drick upp hälften innan jag kom fram till bänken där en mängd godsaker var uppdukade. Men det positiva var att då hann jag studera urvalet och bestämma vad jag skulle ta för mig av och jag får ju erkänna att det blev ju inte bara en godsak på min assiett. För som jag troligen nämnt några gånger vid det här laget så anser jag att man bör inte förringa en god fika. Men de där små runda som ser ut som chokladbollar tog jag inte för det misstaget har jag gjort vid ett tidigare tillfälle, och dem gillade jag inte. Smaklökarna får sig alltid en liten chock när de är inställda på en smak och det är något helt annat som stoppas in i munnen så egentligen kanske de är goda men eftersom jag vid ett tidigare tillfälle trodde att det var just en chokladboll jag skulle inmundiga och mina smaklökar fick uppleva den där chocken av fel smak så låter jag bli dem numera.

Innan dagen var slut diskuterades även 3:12 reglerna som det står mer att läsa om i 57:e kapitlet av inkomstskattelagen. Det är ungefär sådan till synes värdelös information som fastnar i min hjärna ibland. Tack och lov fastnar det mycket annat också men ibland skulle jag önska att vissa saker bara kunde segla förbi för att sedan glömmas bort. För vad är egentligen poängen med att komma ihåg i vilket kapitel av inkomstskattelagen man kan läsa mer om 3:12 reglerna som för övrigt handlar om utdelning i fåmansbolag.

Under avslutningen sa ena föreläsaren att nu har ni fått med er lite gott och blandat. Han syftade så klart på all blandad information kring skatter som vi lyssnat till under dagen men jag fick upp en bild av en påse med godis för min inre syn. Missade dessvärre att inhandla en påse gott& blandat i godisform på vägen hem så jag får hålla till godo med kursdokumentationen som jag fick med mig. Men även om dokumentationen är bra så är den inte ätbar och det är lite av en besvikelse för tillfället.





Eftersom mitt fotograferande under dagen var skapligt sparsmakat så får det bli ett foto hemifrån. Nu brukar inte jag vinna saker direkt men om jag inte ens försöker så är jag definitivt totalt chanslös så jag har beslutat mig för att göra i alla fall ett försök. För jag skulle gärna vilja ha en alldeles egen powerbank och en bluetoth.högtalare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar