lördag 2 januari 2016

En gul penna



Jag gav mig iväg för att uträtta ett ärende men insåg när jag väl var framme att det inte gick att åtgärda då de hade stängt. Nåväl, det var inget akut så det kan vänta en vecka eller två eller kanske till och med tre. Det snöade och var lite småkyligt så jag försökte komma på något annat ärende som därmed tvingade mig att gå in i en butik för att värma mig. Efter lite klurande kom jag ihåg att jag tänkt att en gul penna eventuellt skulle kunna komma till användning så jag tog upp sökandet. Efter att ha lämnat två affärer där det eventuellt skulle kunna ha funnits men inte gjorde, så gick in i en tredje affär. På disken stod en del pennor och jag frågade en man om de hade fler pennor som jag inte såg? Nu menar jag inte att det finns osynliga pennor även om man kan skapa osynlig text med hjälp av exempelvis mjölk eller en citron men nu var det inte en affär som säljer vare sig mjölk eller citroner så jag syftade mer på min begränsade förmåga att ta in alla artiklar som fanns på grund av bland annat halsduk och mössa. Det var kallt och jag ogillar att frysa så jag liknade nästan en mumie, inte helt för så kallt var det inte utan endast nästan, men tillräckligt för att ha lite svårt att avgöra om jag missade något. Mannen svarade i alla fall att de pennor de hade stod framför mig. Det fanns tämligen gott om röda, svarta, blåa, gröna i olika formar och tjocklekar men inga gula. Av någon outgrundlig anledning så sa jag till mannen att jag sökte efter, och behövde en gul penna och jösses vad han sken upp! Gula pennor är tydligen högst oönskvärda och mannen sa att det var nog 15 år sedan någon frågade efter en gul penna och sedan försvann han ett kort ögonblick ut på lagret. Visst fanns det gula pennor! Vi stod och ritade och jämförde nyanser och sedan bestämde jag mig för en som verkade något sånär rätt.

Riktigt nöjd över fyndet tog jag mig en extra promenad runt området innan jag väl gick hem. Jag hade ju ändå klätt på mig skapligt ordentligt, och uträttat ett ärende. Inte det tänkta ärendet men ett annat och det är inte så dumt det heller.

Väl hemma nästintill rusade jag upp på övervåningen för jag skulle göra något som man normalt sett absolut inte får göra. Jag skulle rita på tapeten! Snacka om busigt!! Och busiga saker bara måste man skynda sig att göra när väl tillfälle ges. Jag hittade en vit fläck på tapeten och kladdade på för fullt och det blev inte helt perfekt men det blir klart bättre än det var. Hoppas jag....

Efter min första provmålning på tapeten så var det dags att ta tag i det kanske lite mindre roliga grundarbetet men eftersom det inte går att rita i luften och få färgen att fästa så var det dessvärre nödvändigt. Fast det vore ju en himla smart grej om nu någon har lite tid över och vill uppfinna något nytt. Jag har sedan tidigare en lista med uppfinningar jag önskar att någon tar fram men ingen har än så länge uppfunnit något av det. Eller i alla fall inte meddelat mig att de gjort det så jag utgår ifrån att min lista fortfarande är aktuell.

Borttagningen av pluggarna som satt kvar i de flesta av de 32 hålen var inte helt roliga att få bort. Plugg är färgkordinerade beroende på storlek och just detta var bruna plugg, alltså används 8mm borr och 6 mm skruv, bara sådär om nu någon undrar. Jag upptäckte efter en stunds svärande, pillande, hamrande, knipsande och en hel del muttrande att jag tidigare tydligen inte sett alla fläckar som även fanns på tapeten på grund av att jag mest stört mig på alla hål. Det märkliga var också att det verkade bli fler och fler fläckar på tapeten. Jag backade lite för att se om jag missat fler fläckar eller något annat och kanske behövde omvärdera min plan för ett tillfällig snabbrenovering av väggen. Efter en relativt kort stund noterade jag att fläckarna verkade mest befinna sig kring de tre senast hålen som gapade tomma efter att jag väl fått bort pluggarna. Eftersom det ändå ska stå en byrå framför så gör det ju inte så mycket men jag kliade mig ändå lite i huvudet och funderade över hur jag så totalt hade missat dem tidigare. Vid själva kliandet blev jag tämligen snabbt varse om hur alla fläckarna på väggen uppkommit för det gör lite ont att dra hår igenom blödande sår. Jag kanske är lite kinkig men jag tycker ändå att det är en mindre trevlig känsla. Efter att ha plåstrat om ett finger och torkat bort alla egentillverkade fläckar så fortsatte muttrandet och pillandet en bra stund till, men jag fick bort alla pluggar till slut. Ha! Skam den som ger sig..

Alla hål är igenfyllda men själva ritandet får jag avvakta lite med tills det torkat. Får erkänna att jag ibland är lite otålig och helst av allt skulle vilja börja färglägga alla tidigare hål i väggen på en gång men får hitta på något annat att pyssla med medan jag väntar. Arbetsgången so far är inte så värst jättetjusig men jag hoppas på att slutresultatet blir skapligt ändå. Det kan knappat bli värre i alla fall, hoppas jag....


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar