fredag 22 januari 2016

F som i Fredag och Fel

Jag förmodar att jag redan i morse borde ha anat vad denna dag skulle innebära med tanke på att jag vaknade fel tid. Det känns för tillfället lite som när Brasse står och sprätter med händerna och ropar fel fel fel till Magnus i Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter. Jag är Magnus i denna scen och Brasse spelas av flera olika personer eller ting under dagens lopp.

Jag vaknade fel tid. Yngste sonen vaknade på fel sida men jag lyckades tippa över honom till kanske inte helt rätt sida, men närmare mittenstrecket i alla fall, så han kom iväg till slut men helt lycklig var han helt klart inte. Äldste sonen vaknade med huvudvärk och befinner sig för tillfället konstant klart längre bort än fel sida. De dagar jag lyckas få honom att hamna nära fel sida istället för vid avgrunden får jag anse mig tämligen nöjd, men idag var inte en sådan dag. Det i sin tur innebar att jag inte kom iväg själv heller.

Lyckades få lite arbete gjort hemifrån medan den äldste sonen läste på om hinduism. Sonen besvarade sedan frågor kring ämnet och det gick faktiskt riktigt bra. Han blev så pass nöjd att vi även kunde ta upp matteboken. Vi bläddrade fram till sidan han senast arbetat på och där försvann den positiva andan totalt, för sonen insåg att det var fel svar på en uppgift. Men efter synnerligen pedagogiska utläggningar från min sida, och en skaplig mängd beröm över att han själv noterat och faktiskt hade möjlighet att rätta uppgifterna så kunde vi bråka vidare med andra täljare och nämnare.

Lunchen lagade vi tillsammans så man kan därmed säga att vi fick med lite hemkunskap i dagens undervisning också. Det blev potatis, renskav, lingonsylt och sås. Inte en sådan sås jag hade önskat att göra för vissa ingredienser saknades men den var flytande och det var inte soppa så det fick kvalificera sig som sås och den var till och med fullt ätbar.



Efter att lunchen var avslutad gick strömmen. Fel i ledningen. Eller exakt vad felet bestod av vet jag inte men något fel var det och jag kunde inte brygga kaffe! Sonen skulle enligt planen för eftermiddagen titta på en film för vidare skolarbete men utan internet så fick vi ställa in det. Min dator hade förbrukat batteriet så jag kunde inte jobba vidare heller. Lite lätt frustrerad och skapligt trött la jag mig för att vila för vila borde man kunna göra utan att något blir fel. Trodde jag. Det var inte helt korrekt även om jag kanske är lite kinkig kring de fel som uppstod under mitt försök till vila. Den tyngre av de två fyrfotingarna fick nämligen för sig att han skulle använda min kropp som någon form av balansbräda. Det känns rätt mycket när en liten tass trycks ner med hela dess innehavares kroppstyngd på höften. Så småningom gav katten upp detta balanserade och jag höll på att slumra till varpå sonen kom för att fråga om jag sov. Det var inte helt uppskattat från min sida och vi har haft diskussioner kring lämpligheten i detta förfarande vid flera tidigare tillfällen men kontentan har förträngts. Han återkom efter en kort stund för att tala om att strömmen var tillbaka vilket i och för sig var positivt, men avbröt mitt andra försök till att slumra en stund. Vid det här laget var jag inte helt munter men blev lovad kaffe och det uppskattade jag.

Den yngste sonen kom så hem från skolan och berättade nöjt om sin dag som inte alls hade blivit så hemsk som han befarat. Kort därefter kom han tillbaka till mig i en helt förbytt sinnesstämning eftersom telefonen inte hade kommit hem samtidigt som honom. Efter att jag skapligt snabbt konstaterat att telefonen uppenbarligen inte varit redo för att ta helg samtidigt som sonen ifråga, utan befann sig kvar i skolan, så gav vi oss iväg för hämta hem den. Detta innebar i och för sig inte en resa tvärs igenom stan men det var ändå en tämligen tidsödande resa då skolan inte direkt ligger nästgårds. Väl på väg hemåt igen så hör den äldste sonen av sig via sms och meddelar att det finns ingen ström. Efter ett kort samtal förstår jag att det inte är ett totalt strömavbrott igen utan det är endast lokala bortfall i två av rummen i huset. Det mest akuta var att Ipaden inte gick att ladda i sitt ordinarie uttag. Nu är det inte så att det endast finns uttag i just dessa två rum men det är där den brukar laddas och då ska det vara så.

Även om inte samtliga stationer besöktes kändes det nästan så.


För att försöka vara lite effektiva möttes vi alla upp vid centrum för att handla innan vi gick hem för att utreda och åtgärda den lokala strömförlusten. Det är ibland säkrast att samtliga medlemmar i hushållet är med under inhandling för att säkerställa att inget missas. När vi nästan var klara blev jag uppring och informerad om att en fastighetsöverlåtelse som borde färdigställts i november inte har gått igenom. Där någonstans började min egen säkring gå sönder. Promenaden hem kan man nog påstå blev tämligen rask.

Väl hemma åtgärdades det synnerligen lokala strömbortfallet genom att fälla automatsäkringen åt rätt håll. Detta efterföljedes av en kort lektion med sönerna om var skåpet sitter samt hur det ska se ut och vad man gör om det inte ser ut som det bör.

Funderar nu över om jag törs sätta igång ugnen inför tillagningen av middagen eller om det börjar brinna då?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar