lördag 9 januari 2016

Godis

Det har tagit oss några veckor och vi har utfört flera studier, gjort utvärderingar och andra klart ovetenskapliga undersökningar men till slut har vi kommit fram till vilken affär som har bäst plockgodis. När vi idag satte av kosan mot den för inhandling av lördagsgodis rätta affären så planerade jag att även inhandla talgbollar för att sätta upp i vår lilla trädstam som vi har på tomten. Det är verkligen inte mer än en stam så några större anordningar för fågelmat går inte att sätta upp. Vi planerar därför att inhandla ett fågelbord under sommaren eller hösten så att vi kan utfordra fåglarna med lite mer varierad kost under nästkommande vinter. Att sätta ner en stolpe i den frusna marken är ett projekt som jag inte tänker ge mig an för tillfället, så vi hoppas att det är några fler i området som matar fåglarna. Det finns faktiskt rätt gott om fåglar och vi tycker om att sitta och studera dem. Projektet inhandling av talgbollar höll dock på att gå helt i stöpet. Vi plockade på oss det vi behövde handla i övrigt och sedan påbörjades processen med att fylla en påse med plockgodis av yngste sonen. Då vi inte är helt ense om vare sig sorter eller mängden godis så påbörjade jag i min tur att leta efter talgbollar. Jag hade hållit utkik hela tiden sedan vi klev in i affären men min blick hade ännu inte uppfattat något som liknade talgbollar eller dylikt så jag började gå ytterligare några varv i affären. Efter cirka fyra till fem varv, jag tappade räkningen, så var godispåsen nästintill överfull till sonens stora glädje. Han hade ju haft en bra stund på sig att plocka vid det här laget och jag hade sagt att, plocka du medan jag letar, så jag får skylla mig själv. Lite lätt besviken över att en affär av den storleken som vi faktiskt var inne i inte hade talgbollar så ville jag kika runt bara ett varv till. Och i gången bredvid plockgodiset så fanns de! Jag hade varit förbi minst fem gånger just där, men jag hade inte satt mig på huk och uppenbarligen inte tittat riktigt ordentligt. Men till slut kunde vi, båda nöjda med att ha uträttat de ärenden vi hade för avsikt att göra, gå till kassan, betala och ta en promenad hem igen. Det är rätt mörkt vid det här laget så jag anar att mängden lördagsgodis kommer att ha minskat radikalt tills imorgon medan fågelgodiset först kommer att börja förtäras imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar