torsdag 14 januari 2016

Dyra droppar

Idag hade jag till slut med mig senaste numret av Illustrerad Vetenskap hem. Just denna utgåva damp inte ner i brevlådan hemma, som den brukar göra, utan den hade hamnat på ett lite mer udda ställe. Efter att den fått vara med om en liten lätt omväg så kom den till slut till rätt ställe i alla fall och den mottogs med glädje av äldste sonen. Jag glömde förvisso den en gång efter att jag funnit den men kom på det innan det var försent så jag kunde ta mig tillbaka och hämta upp den för andra gången.

På framsidan står det bland annat att en lista över 10 av världens dyrast droppar finns att finna inuti tidningen. Nummer ett på listan kostar 88 miljoner kronor per liter! Efter att tillsammans ha funderat en skapligt bra stund över vad det kan vara för något så kunde jag till slut inte hålla mig längre utan bläddrade fram till sidan 26. Det första jag fastnade för var dock inte vilken vätska som ledde dyraste vätskor listan utan jag fastnade istället för nummer fyra som är väldigt bekant för mig. På plats nummer fyra är Chanel No5 placerad. Därav anser jag att listplaceringen borde ju egentligen helt klart vara nummer fem, och inte fyra, men jag får väl acceptera att de inte tagit hänsyn till eventuella nummer i vätskornas namn. Den franska kemisten Ernest Beaux tog fram denna parfym 1920 på uppdrag av Coco Chanel. En nyhet vid skapandet av denna parfym var att använda de nyligen upptäckta kemiska ämnena aldehyderna istället för citrusfrukter. Detta innebar bland annat att doften höll längre. Efter att ha insupit den korta faktatexten om Chanel No5 gick jag in till mitt sovrum och hämtade just en sådan flaska så vi utförde även dofttester samt diskuterade en del personers lite överdrivna användande av parfymer. Ni vet när någon har haft samma parfym för länge, och inte själv känner doften längre utan tar lite till för säkerhets skull. Vilket oftast resulterar i något mer liknande en stank än doft. Nu bör väl troligen jag vara lite försiktig med ett sådant uttalande eftersom min vardagsparfym är Chanel No5, och har varit i åratal, och att jag själv därmed är i riskzonen för att hamna i stinkfasen. Cirka en tredjedel är förbrukad ur denna flaska och en flaska räcker flera år så min förhoppning är att jag inte hamnat i stankträsket riktigt än, och att någon säger till om jag börjar överdosera Chanel No5.

 

Den dyraste vätskan då? Jo, det är skorpiongift. Anser inte det vara riktigt lika charmigt på något vis... Vid ett stick kan 1,5 miljondels gift utvinnas vilket gör att priset blir lite mer förståeligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar