tisdag 12 januari 2016

Fågelskådning

Planen var att utföra dagens arbete på kontoret men av olika anledningar så blev besöket på kontoret klart kortare än planerat idag. Andra omständigheter gjorde nämligen att jag behövde befinna mig i hemmet under större delen av dagen istället och då fick det bli så. En av fördelarna när man behöver arbeta hemifrån av olika anledningar är dock att man får ta del av sådant som sker under den delen av dagen när det fortfarande är ljust ute. Detta innebar idag bland annat lite fågelskådning. Eller fågelskådning kanske är att ta i, men det kom en fågel när jag var i vardagsrummet och den beskådades. Fågeln ifråga var mer intresserad av att förse sig av talgbollarna och nötterna som vi hängde upp i vår lilla stam häromdagen men den stod ut med att bli fotograferad ändå. Jag är inte särskilt bevandrad inom fågelskådning men har en viss förhoppning om att jag under denna vinter ska kunna förbättra kunskaperna i alla fall med några få arter utöver de jag redan känner till. Just denna blev jag lite osäker på för jag ansåg att färgerna inte riktigt stämde. Men, eftersom vi fick besök under eftermiddagen och jag faktiskt hade fotobevis, förvisso i tämligen uruselt skick men ändå, så kunde jag passa på att både visa och fråga. Jodå jag hade gissat rätt, det var en koltrast, en hona. Hanarna är helt svarta och har orange näbb men honorna är mer bruna. Koltrasten (Turdus merula) blev för första gången utsedd till Sveriges nationalfågel 1962 och vid en ny omröstning 2015 så blev den segrare för andra gången. Eftersom jag inte vet vid vilka tidpunkter, eller med vilka frekvenser, dessa omröstningar sker så kan jag inte utlova hur länge den kommer att vara Sveriges nationalfågel. Jag svär mig därför härmed helt fri ifrån skuld till felaktig information vid eventuella kommande frågesporter om ni nu får en sådan fråga och svaret är inkorrekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar