lördag 16 januari 2016

Nedmontering av skåp

Jag har haft ett skapligt trasig skåp i min tvättstuga sedan jag flyttade in. Säljaren av huset var ytterst trevlig och sympatisk så hon informerade mig om detta men vi kom överens om att det skulle få stå kvar tills jag hade möjlighet att köpa ett nytt. Det är ett sådant där skåp där allt möjligt förvaras såsom diverse rengöringsmedel, trasor, presentsnören mm mm mm. Nu kanske man normalt sett inte förvarar presentsnören i tvättstugan men i det här huset har det blivit så för tillfället. Om jag finner en bättre plats där de även får rum så kommer jag troligen att förflytta dem dit. Igår hade jag i alla fall möjlighet att införskaffa ett nytt skåp till tvättstugan och det kommer att levereras senare idag. För att försöka vara lite smart planeringsmässigt så har jag nu tagit bort det gamla skåpet i förväg så att jag kan slita med att få upp det nya när det väl anländer. Att få isär och bort det gamla var skapligt slitigt i sig så jag vet inte om jag kommer att orka få dit det nya på plats men jag har några timmar på mig att pyssla med annat så min förhoppning är att jag ändå ska ha lyckats förtränga hur förbaskat trång det faktiskt är i min tvättstuga tills dess. Eller tvättstuga är troligen tämligen överdrivet att kalla det egentligen. Det är en vrå bredvid köket, men faktiskt med den dörr till, där tvättmaskin, torkskåp och ett högskåp får plats.



Insidan av skåpet visar lite på i vilket skick det var.
Klädstången stagade mer eller mindre upp hela skåpet så att det inte skulle rasa.


Jag gav mig i alla fall i kast med att montera isär skåpet vilket inte var helt enkelt. Eftersom det knappt satt ihop längre efter att hyllor och klädstång var borttagna så tordes jag inte stå inuti skåpet för att nå upp till de översta skruvarna utan lyckades efter inte alltför mycket omak få in en pall som jag kunde stå på framför skåpet. Skruvarna till gångjärnen släppte så småningom, efter att jag hade fått skruva tillbaka en skruv, så än så länge var jag fortfarande vid rätt gott mod. Jag lyckades även, efter klart lite mer omak än det var att få in pallen, få ut skåpet ifrån sin plats. Sen kom det pyssliga med att få loss överstycket och definitivt det lite mer knepiga sidorna. Fördelen med att montera isär ett skåp på en icke för ändamålet avsedd plats är att saker inte ramlar så långt om de får för sig att göra det. Nackdelen är att man själv har absolut ingenstans att ta vägen när de faller... Efter en del muttrande, skruvande och lite bankande på strategisk utvalda ställen på skåpet så valde till slut alla pluggar, spikar och skruvar att avvika från sina olika invanda placeringar.

Skapligt nöjd med att till slut lyckats få isär och ut skåpet ifrån tvättstugan så bar jag ut det i mitt lilla förråd på baksidan. För att inte behöva slåss med min låsta cykel som står i förrådet så flyttade jag ut den lite tillfälligt medan jag ställde in de långa sidorna. Naturligtvis utan att orka gå och hämta nyckeln och låsa upp den vilket skulle visa sig vara ett misstag. Efter att ha fått in det isärmonterade skåpet i avvaktan på vår och vidare transport till tippen så skulle jag ställa tillbaka cykeln. Jag studerade utrymmet i förrådet och kom fram till att det vore nog enklast att ställa den med det låsta bakhjulet längst in. Sagt och gjort så började jag lyfta in cykeln på plats och eftersom jag var tvungen att lyfta upp bakhjulet så fokuserade jag på det och slog såklart pannan rätt in hyllan som sitter ovanför platsen där cykeln står. Det hade förmodligen varit klart enklare att hämta nyckeln och låsa upp cykeln men den skulle ju endast förflyttas ut och tillbaka in i förrådet...

Efter lite panngnuggning och mer muttrande gick jag tillbaka in i tvättstugan och torkade rent väggar och golv så nu är tvättstugan redo för sin nya inneboende.

Dörren till vrån går inåt vilket delvis skapade en del
extra muttrande vid isärmonteringen av det tidigare skåpet.

Eftersom jag ändå pysslade runt i tvättstugan så tänkte jag hänga tvätten som jag körde igång tidigare på morgonen och som hade varit klar en bra stund. Men att hänga tvätt samtidigt som det står ett stort skåp på golvet förstod även jag var dömt att misslyckas så jag lät bli. Det var nog tur för när jag öppnade torkskåpet blev jag påmind om att det var fullt med ren och torr tvätt som först behövde vikas. Min lilla bänk som brukar användas för vikning av tvätt är full med allt det som ska förvaras i det nya skåpet men golvet var rent så det gick utmärkt att använda för tillfället. Men när man gör saker på ett annat sätt än man brukar så kan det ibland hända att det blir lite tokigt. Jag brukar skaka kläder så att det liksom snärtar till innan jag viker ihop dem för att få bort några skrynklor, vilket jag gjorde även idag. Hur jag stod eller bar mig åt har jag ingen aning om, men jag lyckades ändå träffa mig själv med ett spänne som reglerar längden på ett linne precis under ögat! Är ändå rätt tacksam för att jag missade själva ögat.

Ska dra ner en mössa så långt det går, för att dölja märket i pannan, och gå ut en stund. Märket under ögat går inte att dölja med en mössa dessvärre. Eller det går väl, men då kommer jag troligen inom några få sekunder ha krockat med något eller någon eftersom jag inte kommer se så mycket mer än insidan av mössan så det får vara helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar