söndag 28 juli 2019

Tågutflykt

Jag åkte tåg en dag förra veckan. Hade en fastställd slutdestination så det var inte så att jag bara satte mig på ett tåg för att se var jag hamnade. Fast det skulle säkerligen vara lite spännande. Men inte helt görligt då en biljett behöver inhandlas innan själva avresan. Men man skulle faktiskt kunna ta sig till tågstationen och sen se vilket tåg som går först och därefter köpa en biljett medan man står kvar vid perrongen. Det finns ju ett talesätt som säger att alla vägar bär till Rom, undrar om det även gäller alla tågspår? Nåväl nu var det inte så att jag valde ett tåg på måfå utan jag hade redan en bokad biljett så jag visste därigenom i förväg vilken avgångstid som gällde samt var jag skulle kliva både på och av.



Det var lite smått ljummet i vagnen där jag satte mig. Trodde inte att temperaturen skilde sig nämnvärt åt i övriga vagnar varpå jag beslöt mig för att sitta kvar. Reste från tågets första station så jag och de få övriga resenärerna klev på tåget när det kom in och satt sedan lydigt och inväntade avgångstiden. Ingen beslöt sig således för att kapa tåget för att de hade väldigt bråttom någonstans vilket kändes betryggande. Konstaterade efter en stund att det fanns ett uttag så att jag kunde ladda mobilen lite till så jag rotade runt lite i väskan för att hitta rätt sladd och efter en kort stund fann jag den och tog den i bruk. Passade på att lyfta ur drickan, öppnade den och tog en klunk också. Bannade mig själv lite för att jag hade köpt en läsk då det jag egentligen mest ville ha var vatten. Men intalade mig snabbt att flytande socker säkerligen också var bra. För något. Vet dock inte vad.

Vi var tre passagerare i hela vagnen. Det var en dam som satt några säten framför mig. Damen ifråga, skulle jag bli varse under resans gång, hade fått boka om sin biljett vilket innebar flera byten än originalplanen innehållit. Detta fick jag höra vid tågets avresa från varje deldestination då hon valde att ringa upp olika utvalda personer för att tala om exakt var hon precis hade varit och om hur hennes resa skulle fortlöpa. Även om jag fortfarande efter en vecka skulle kunna ange hennes resrutt så tänker jag inte göra det. Förutom den telefonerande damen så hade ytterligare en annan dam valt att kliva på samma vagn. Hon satte sig dock längre bak så jag kunde inte se henne efter att hon hade passerat min plats. Precis bakom de säten jag satt vid fanns en vägg som gör det möjligt att dela av vagnen. Dörren var förvisso inte stängd, då det inte fanns några husdjur som annars är tilldelade att husera i delen där jag satt, men jag blev ändå rätt förvånad över den andra kvinnans tilltag. Som jag nämnde tidigare så var det lite lätt varmt på tåget. Detta gjorde att den andra kvinnan längre bak i tåget resolut beslöt sig för att öppna ett fönster. Men inte där hon satt. Utan mittemot platsen där jag satt. Detta gjorde föga för att förändra temperaturen i vagnen när den stod still. Resten av tåget stod fortfarande stilla det också så vi hade inte blivit bortkopplade och kvarglömda även om det nästan kändes så då tiden släpade sig långsamt fram. Funderade lite kort över varför damen inte öppnade ett fönster på andra sidan väggen där hon själv valt att placera sig men lät det bero. Grävde istället lite mer i min väska för att ta fram glasögonen och en bok att börja läsa i. Var fortfarande lite störd över den andra damens tilltag och fick en impuls att kontra genom att öppna ett fönster bredvid henne också men lyckades motstå frestelsen. Ångrar dock lite att jag inte samlade mod till mig och följde min impuls.


Stängde däremot fönstret, som den andra damen öppnat, efter att tåget lämnat stationen och fått upp farten lite. Ansåg att hon kunde öppna ett annat fönster om hon nu hade en särskild längtan att lyssna till det vinande ljudet som uppstår när ett fordon förflyttar sig med hög fart framåt. Jag hade det i alla fall inte. Efter att ha visat min biljett och installerat mig tämligen bekvämt så sjönk jag ner i min bok. Jag läste alltså boken, jag satt inte i den utan satt som tämligen normalt folk på sätet. Men jag behövde inte bekymra mig om andra eller var jag var och det var det jag syftade på. Då den första damen tydligt talade om vilken station vi nyss lämnat så behövde jag inte ens se efter hur långt vi kommit på vår resa.

Jag har periodvis åkt en hel del tåg i mitt liv. Just denna resa avlöpte väl och sträckan var inte heller särskilt lång. Det som dock nästintill alltid uppstår precis efter att jag har klivit av ett tåg är den obehagliga känslan av att jag har glömt något. Därför brukar en hastig besiktning av fickor och väskans innehåll utföras i rask takt på perrongen innan jag tar mig vidare. Inte för att det skulle hjälpa nämnvärt då tåget oftast hinner fara vidare innan jag är helt färdig med min kontroll. Har även skapat en rangordning vid kontrollen så att jag snabbt kan konstatera att det som är mest viktigt för mig har kommit med av i alla fall. Man skulle kunna tänka att jag utförde denna inspektion av innehåll i fickor och eventuell väska innan jag lämnar tåget men livet blir inte riktigt lika spännande då. Och jag hade faktiskt fått med mig laddaren.

Hur den resterande delen av resan för de två damerna som satt kvar på tåget avlöpte vet jag inte. För vi bytte inte telefonnummer så att vi kunde höras igen. Kan emellertid föreställa mig att de eventuellt krigade lite genom att öppna och stänga fönster lite om vartannat för att ha något att sysselsätta sig med. Jag lämnade dock perrongen med samma innehåll i väskan som jag hade haft när jag klev på tåget och begav mig mot stationshuset för att studera det närmare. Tycker att det är lite trevligt att studera stationshus då de ofta är rätt vackra. Sen kan jag föreställa mig att det har förekommit en hel del möten och avsked med varierande känslor inom husets väggar.



Just detta stationshus är delvis snudd på övervuxet. Lämnade det dock tämligen raskt bakom mig då min dejt för resterande del av dagen anlände. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar