tisdag 23 juli 2019

Sommarregn

Denna sommar har det hittills regnat klart mer än vad det gjorde förra sommaren. Jag brukar relativt ofta vara skapligt förutseende när jag ger mig iväg hemifrån på morgnarna. Samtidigt vill jag inte bära runt på för mycket saker för det blir så förbaskat tungt. Undrar om det har med åldern att göra..? Men, det gör i alla fall att jag försöker avgöra om ett paraply kommer att behövas under dagen eller ej. För det är lite så att tar jag inte med ett paraply så regnar det och tvärtom. Det är lite samma sak med solglasögon. Lämnar jag dem hemma så kommer solen definitivt att gassa minst någon gång under dagen medan jag är på väg någonstans. Överlever absolut utan både paraply och solglasögon men föredrar att inte tillbringa någon del av dagen som en dränkt katt eller att gå runt och kisa. Dränkt katt statusen är inte direkt någon bekväm känsla och att gå runt och kisa kan vara lite riskabelt. Har en gång rusat rakt in i en vägg med en väldans fart utan att ens solens strålar distraherade mig. Väggen var förvisso av glas och jag var övertygad om att dörren som var någon meter åt sidan var just där, så jag använder det som bortförklaring. Men det är sådana incidenter jag försöker undvika att utsätta mig för och då är kisande inte direkt till någon hjälp.

Huruvida jag har solglasögon alternativt paraply med mig brukar i alla fall avgöra hur vädret blir. Det blir oftast tvärtom. En annan sak jag gör som även det kan avgöra hur dagens väder utvecklas är att jag envisas med att försöka häng ut tvätten på tork. Den relativt nyinhandlade tvättställningen, som jag förvisso inte är supernöjd med då jag anser att den är lite för ostadig, är i alla fall smidig på det sättet att jag kan vika ihop den såpass att jag kan få in den genom dörren utan att ta bort tvätten först. Det vill säga de gånger jag är hemma och hinner inse att det börjat regna. Det i sin tur gör i alla fall att jag är lite nöjd med inköpet. Den förra var dessutom helt slut och trasig. För när inte ens silvertejp fungerar som ihophållningsalternativ då är den liksom slut. Det är klart att man kan använda ännu mera silvertejp men jag anser att ibland får det ändå finnas en gräns till hur mycket man lagar en extremt trasig sak. Dessutom är inte en torkställning helt byggd av silvertejp särskilt stadig eller användbar över huvud taget.

Är medveten om att jag inte är ensam om att anse att vädret gärna spelar en ett spratt. En person berättade att han glömt regnjackan på landet och därefter var övertygad om att regnet skulle vräka ner under hela den kommande veckan. Nu hade han lite tur för jag gick runt och släpade på ett paraply i väskan så regnet uteblev större delen av den veckan. För att avgöra om vädergudarna verkligen existerar eller inte och för att se om de jäklas med oss med flit så skulle vi alla kunna ta med ett paraply en dag då vädret är lite extra ostadigt och se om det börjar regna eller inte. Alla i en stad i alla fall. Att samordna ett helt lands paraplymedtagande en viss dag känns lite som en övermäktig uppgift. Är öppen för förslag på vilken dag vi alla ska ta med varsitt paraply så föreslå gärna ett datum så hjälps vi sen åt att vidareförmedla det till alla andra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar