torsdag 18 juli 2019

Näthandel

Vill börja med att förtydliga att texten är tänkt att handla om att köpa saker på nätet. Så om ni tror att det kommer att handla om att köpa till exempel fiskenät eller spindelnät så kommer ni dessvärre att bli besvikna. Nu brukar man kanske inte direkt vilja handla just spindelnät för det är mera något som dyker upp när en spindel har funnit en bra plats att fånga föda på. Det är inte alltid på ställen där man önskar att spindlarna byggde bo på heller. Av flera anledningar. Fast kring halloween är det rätt många som faktiskt vill ha spindelnät och då går det att finna och inhandla på nätet. Kände ett stort behov av att kontrollera det så jag googlade det och kan därmed garantera att det faktisk är fullt möjligt. Men jag tänker inte sträcka mig till att rekommendera någon specifik sida utan det får ni själva avgöra om ni finner ett behov av att förvärva lite spindelväv. Lägger mig inte heller i mängden av spindelväv som behövs utan ni kan lika gärna handla en gigantisk mängd, i stället för lite, om ni nu skulle känna för det. Fiskenät har jag inte så mycket tankar kring utan där kan jag mer konstatera att de finns och går att handla på nätet de med. Men det är ungefär dit mitt intresse om fiskenät sträcker sig. Önskar dock lycka till med fisket om det är det som någon är intresserad av.

Nåväl, det var inte olika typer av nät jag ämnade skriva om utan hur jag den senaste tiden handlat på nätet med lite varierande resultat. Har nämligen kommit fram till att jag uppenbarligen har vissa svårigheter med att läsa innantill. Eller så är det så att jag känner mig så fruktansvärt nöjd över att ha tagit tag i saker att jag tappar fokus och i min iver trycker flera gånger på samma sak för att jag är så begeistrad över att ha åtgärdat något från min att göra lista. Jag har till exempel lyckats inhandla hela 15 linlås men behövde endast tre. De såldes tydligen i förpackningar om tre. Vilket jag definitivt inte insåg. Jag har därmed numera en livsförbrukning av linlås för jag var inte smart nog att skicka tillbaka några. För den som inte vet vad linås är så kan jag klargöra att det är små runda pluppar som sitter på fönstret som man lindar upp överskottssnöre från persienner på. De är inga stora saker att förvara så alla de jag har över har lagts i en bra att ha låda tills vidare. Att jag inte skickade tillbaka dem har delvis att göra med att produkten som egentligen var orsak till min shoppingtur inte levererades alls. Linlåsen slängde jag liksom bara på, tillsammans med några andra saker, när jag ändå hade beställt det jag verkligen behövde. Det jag egentligen behövde och verkligen ville ha var nya spaljéer. Jag hade nämligen lite obetänksamt tagit bort och slängt de gamla innan jag införskaffat nya. Men de lös med sin totala frånvaro när leveransen skedde. Den väldigt trevliga unga mannen som levererade resten av min beställning sökte igenom hela flaket och gick igenom allt som fanns där men några spaljéer gick inte att finna. Han var till och med så generös så att han erbjöd mig en AC som ersättning men en sådan är inte så effekt att binda upp växter på så jag avböjde. Reklamationen jag behövde göra var snudd på löjeväckande då foton på min leverans avkrävdes för att ärendet skulle kunna hanteras. Jag påpekade vänligt men bestämt och möjligtvis lite näsvist att det var väldigt svårt att fota något man beställt men inte fått och att jag var nöjd med resten av inköpen och att de var uppackade och tagna i bruk. Efter att ha pratat med kundtjänsten igen så kom vi fram till att jag skulle skicka foton på bland annat jordhögen jag skapat efter min leverans. Detta skickades sedan till reklamation som då kunde hantera mitt ärende och även kunde svara att spaljéerna jag beställt nu var slut. Undrar lite vart mina tog vägen faktiskt. Kanske var det de som skulle ha en AC som fick dem? Det fläktar ju liksom rätt bra genom en spaljé. Men de kyler inte ner någon luft så de gjorde ett rejält nerköp i så fall.

Debaclet med reklamationsavdelningen drog ut en del på tiden. Mest för att jag ifrågasatte fotograferingen och att deras svarsfrekvens inte var så hög men sen hade jag riktigt bråttom att införskaffa nya spaljéer då växterna som behöver dem vid det här laget hade börjat klättra vägrätt istället för lodrätt. Tog mig därför till en butik helt enkelt. Fast en butik tillhörande en annan kedja då. Fann det jag sökte, och lite annat smått och gott, och fick med mig det hem på en gång. Men jag kan inte rekommendera någon att släng upp fyra träspaljéer på armen för att sedan springa några hundra meter till en buss. Eller, det fungerade förvisso men jag var väldigt blå och svullen på nämnda arm under de efterföljande veckorna. Det skulle även visa sig att det hade räckt med tre spaljéer så jag har en över i förrådet. Den är lite större så den går inte ner i en bra att ha låda. Har dock en plan för den, som håller på och mognar lite, så därför är inte den heller återlämnad.

En annan lite otymplig sak som jag nyligen handlade på nätet och som jag hämtade ut på ett utlämningsställe, där de inte är sådär värst glada över att jobba med det de gör, var en kartong med toner och trummor. Det var inte så att det var notpapper och riktiga trummor som det går att spela på utan det var tillbehör till min skrivare. Fast om det varit riktiga musikaliska trummor så kunde jag kanske ha spelat en liten trudelutt för att muntra upp personalen på utlämningsstället. Men då hade trummorna verkligen behövt vara musikaliska i sig för jag kan inte spela på trummor. Har för mig att vi behövde göra ett försök på någon musiklektion i skolan och att det försöket inte slutade särskilt väl för mig. Det kan ha varit samma stackars musiklärare som behövde lyssna till det som även bröt sönder och kastade kritor på hela klassen under ett utlopp av total frustration över oss. Det var inte bara mig det gällde den gången. Kan föreställa mig att riktiga trummor, oavsett om de är musikaliska i sig eller ej, är betydligt tyngre än trummor till en skrivare så jag var glad att det inte var det jag beställt. Jag hade fått plats i kartongen om jag hade satt mig i den så den var rätt skrymmande att bära hem men tack och lov inte så fasligt tung. Men det såg säkerligen rätt underhållande ut.

Något som jag beställde som kom i en kartong som inte var så stor men däremot klart tyngre var handtag. Även dessa behövde hämtas ut på det ej så muntra utlämningsstället. Då jag har börjat besöka dem lite mer frekvent kan jag intyga att det inte bara är ibland de har en hemsk dag på jobbet utan det är troligen varje dag som är helt totalt fruktansvärd! Har valt att inte låta det påverka mig nedslående utan jag kvittrar varje gång glatt fram numret de vill ha när det är min tur. Tänker att det någon gång borde ge resultat. Fast då skulle jag troligen behöva besöka dem klart oftare och det är jag inte helt övertygad om att jag verkligen vill. Min lilla, rätt tunga, kartong innehöll i alla fall rätt antal handtag till innerdörrarna. Detta utröntes relativt snabbt efter min hemkomst då äldsta sonen omgående tog fram verktyg och gick loss totalt tills alla handtag var utbytta. Vi hjälptes åt med de första två men sen insåg jag att det var bättre att jag höll mig ur vägen. Passade då på att kika på vad som låg kvar i den lilla kartongen och det var tre fönsterhandtag och ett fönsterlås. Jag behövde ett fönsterhandtag... Ett av våra fönster har saknat handtag sedan vi flyttade in. Högst troligen även en bra tid innan dess då jag har rätt svårt att tro att föregående ägare kände en sådan separationsångest att de valde att ta med sig ett fönsterhandtag som minne. Men, jag hade alltså i min iver lyckats klicka i tre. Denna gång såldes de inte ens i trepack så jag hade verkligen klickat hem tre separata handtag. Det positiva var ändå att jag tydligen inte varit riktigt lika begeistrad över fönsterlåset så det hade jag endast klickat hem ett av. Vi har nu även två extra fönsterhandtag i vår bra att ha låda.

De saker som inhandlats och levererats har jag varit nöjd med även om antalet inte alltid är det förväntade, men det får jag skylla mig själv för, så jag satt häromdagen och letade efter en hylla på nätet. Fann ett sida där de hade ett bra urval men letade sen rätt på en faktisk butik i närområdet så att jag skulle kunna klämma och känna lite på några utvalda produkter för att kunna bedöma kvalitén. Några hyllor fanns inte att beskåda i butiken men väl en hel del annat som jag beslutade mig för att använda som måttstock över produkterna de säljer. Så jag kom hem utan hylla men väl med några kuddfodral och en matta. Har ännu inte bestämt mig för vilken hylla jag ska köpa och det beror delvis på att jag försöker dra lite lärdom av mina tidigare missöden. Skulle nämligen föredra att köpa en hylla som faktiskt passar och inte är en meter för hög, eller bred för den delen, då utrymmet där den ska sitta är lite begränsat för att passa ihop med den övriga möbleringen. Så, jag har beslutat mig för att mäta lite ordentligt innan jag gör en beställning och så kan ni väl hålla tummarna för att jag bara lyckas beställa en och inte sju?

Det jag dock har lyckats beställa de senaste dagarna är nya tekoppar i en förpackning som ska innehålla sex stycken tekoppar. Men det kan likväl bli 36 stycken då de först, när jag beställde, fanns minst två kartonger av på lager men sedan väntas in till lagret efter att jag la min beställning. Har dubbelkollat bekräftelsen jag har fått och det ser rätt ut på den. Har även gått igenom samma moment som jag gjorde när jag la beställningen, förutom att jag avbröt innan betalningen då. För det begriper till och med jag att betalar jag för fler beställningar än en så kommer det fler leveranser. Tekoppar blir inte så bra att lägga i bra att ha lådan för även om 12 linlås kan verka rejält överdrivet att spara på så är det ingenting i jämförelse med 30 tekoppar! Är även på väg att beställa nya kaffemuggar efter ett bra tags funderande. Jag har varit i en butik och klämt och känt på olika alternativ först för jag anser att det är viktigt hur de känns i handen och det är oerhört svårt att avgöra på en bild. Men fastnade helt plötsligt på både färg och antal efter att jag trodde att jag hade bestämt mig. Jag menar, hur många kaffemuggar behöver man egentligen? Sen bör jag eventuellt avvakta till efter leveransen av tekopparna för jag kanske bestämmer mig för att ha dem till kaffet också. Beroende på antal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar