måndag 15 juli 2019

Smutspelle med noll koll





När jag går förbi och ser den här texten så läser jag alltid fel. Jag läser nämligen, smutspelle! Jag har absolut inget emot det finska språket utan det är bara så att jag inte kan det. Därmed förstår jag det inte och då tolkar min hjärna ihop bokstäverna på sitt eget lilla vis och skapar nya ord. Tack och lov kan jag hantera det svenska språket lite bättre. Jag kan därigenom utröna texten brandfilt rätt så jag vet vad det klarröda behållaren innehåller och har därför inte behövt öppna den för att undersöka den saken närmare. Men, min reaktion på smutspelle blir nästan alltid att jag ryggar tillbaka lite och det får mig oftast att fundera över om jag är en smutspelle eller inte? Tänker till exempel till över om jag har tagit på mig rena kläder på morgonen eller om jag av någon outgrundlig anledning har fått för mig att dyka ner i tvättkorgen och hämta upp dagens outfit ur den. Lagom till att jag har börjat komma över förolämpningen över att ha blivit kallad för smutspelle så ställs jag inför nästa text som jag då också har möjlighet att feltolka. Vilket jag självklart gör. 



Jag får såklart instruktionen till ”tryck om du ej har koll”. Vid det här laget brukar jag finna mig i den sinnesstämning att jag känner att jag inte direkt har full koll på saker och ting. Oftast är jag nämligen fortfarande skapligt upptagen med att försöka utröna om jag är en smutspelle eller inte, så jag antar att det är därför som jag utläser instruktionen fel. Nu har jag en liten plupp att scanna så jag behöver inte trycka på något men jag kan emellanåt känna mig lite frestat att göra det för att se om saker och ting helt plötsligt skulle ramla på plats och allt skulle bli glasklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar