måndag 29 juli 2019

Ett racket!

För några år sedan fick jag frågan vad jag önskade mig i födelsedagspresent. Har inte fått frågan endast en gång i mitt liv utan den har ställts även efter det. Faktiskt även åren innan dess också. Men den här gången visste jag faktiskt exakt vad jag önskade mig och kunde ge ett rakt svar. Nämligen ett racket! Det var inte så att jag hade kommit underfund med att jag skulle påbörja utövning av någon racketsport för det tror jag inte att min lilla kropp skulle mäkta med. Mottagaren av mitt önskemål blev troligen både skapligt förvånad och lite fundersam över mitt för en gångs skull otvetydiga svar. Kan se framför mig hur samma person kunde föreställa sig mig fäktandes för att försöka träffa en boll av något slag. Beroende på sportutövning då. Fast skulle jag fäktas så vore det klart bättre att önska mig en värja. Men det skulle troligen vara lite väl farligt just för mig då jag ibland kan vara lite lätt valhänt och det skulle kunna orsaka en hel del skador både på mig själv och annat i min närhet. Förklarade i alla fall vilken typ av racket jag önskade mig då det finns en uppsjö av liknande redskap. Det jag önskade mig var en racket för att slå ihjäl flygande insekter med. Detta var alltså innan jag utökade mina kunskaper om näthandel. De behöver förvisso fortfarande finjusteras lite då det ibland blir lite tokigt men jag visste att frågeställaren var rätt duktig på att handla på nätet.

Innan någon blir alldeles förfärad över mitt önskemål vill jag påpeka att jag är väl medveten om att man ska vara rädd om insekter och inte slå ihjäl alla man ser. Det gör jag inte heller. De, främst flugor, som fastnar i vårt kök är de jag är mest intresserad av att komma åt. Racketen används förvisso emellanåt även i andra rum i vårt lilla hushåll, men mestadels i köket. Flugorna flyger nämligen in i huset när vi har öppet på baksidan och lyckas sedan förirra sig längst in till köket men hittar sedan inte ut igen. De tillbringar därmed sin sista tid i livet studsande mellan väggarna och köksfönsterna. De som har försökt få ut förirrade flygfän vet att detta kan vara en svår uppgift och därför ville jag ha ett racket. Förresten tycker jag att ett racket låter lite märkligt. En racket är fel och låter i och för sig ännu märkligare men jag får liksom koncentrera mig på att skriva rätt hela tiden.

Jag önskade och mottog i alla fall tacksamt ett racket i födelsedagspresent. Graden av lyckade försök till att döda flugor med det varierar kraftigt. Häromdagen gav jag mig i kast med att försöka få två flugor som tillbringat en för lång tid av sina liv att antingen förkorta dessa eller att försvinna ut från köket. Stod och viftade hej vilt. Lyckades träffa en av dem med kanten och fick därmed ut flugan i hallen. Kalle flög såklart inte vidare ut utan tillbaka in i köket. Ja, det händer att vi döper våra flugor. Fortsatte mitt viftande ett tag till och tyckte att jag fick till en rätt bra backhand så småningom när jag stod och svingade lite på måfå. Gav till slut upp kampen med flugorna så de bor än så länge kvar i vårt kök. Vi har viss insyn i vårt kök så om du går förbi ett hus och ser en vilt fäktande kvinna i köket så kan det vara jag som jobbar på min backhand. Eller jagar flugor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar