lördag 28 oktober 2023

Inte gröna fingrar, men däremot grönt hår

Nu för tiden kan man ha nästan vilken färg som helst på håret utan att någon reagerar. Det kan även vara lite omvänt genom att yngre personer är gråhåriga medan de äldre har klart bjärtare färger på håret. Jag kan tycka att det är bra att alla får bestämma själva. Det har ju alla fått göra även tidigare, men numera så är det oftast ingen som reagerar nämnvärt negativt på någons hårfärg. Personligen så är jag lite av det mjäkigare slaget när det kommer till hårfärg, så jag håller det gärna rätt neutralt.

För några år sedan var jag, inte direkt vågad, men jag klev lite utanför min bekvämlighetslåda och gav en frisör halvfria händer till att göra något nytt med min hårfärg. Det resulterade i ljusa slingor, lätt grå toning och att jag skulle använda silverschampo. De som känner mig vet att jag inte finner något direkt nöje i att hålla på att fixa med håret. Jag tvättar det och använder balsam, vilket är en nödvändighet för att kunna trassla ut det, men sen räcker det liksom för min del. Frisören jag var hos hade uppenbarligen inte tagit in denna information, alls. Det blev jag varse när jag fick alla instruktioner om hur själva färgen skulle skötas om. Jag anser att en färg ska klara sig själv och inte kräva en massa skötsel. Under en period så försökte jag faktiskt ändå. Det inhandlades även en hel drös olika silverschampon och balsam av olika märken för att utröna vilket som inte gjorde så att mitt hår förvandlades till Svinto. Nästan inget klarade det testet.

Vid ett tillfälle så beklagade jag mig lite över dötiden som uppstod när jag skulle vänta på att färgen skulle få sin omvårdnad. Det var definitivt endast färgen som blev vårdad, mitt hår uppskattade det inte alls. Jag fick då det utomordentliga tipset att passa på att rengöra duschen medan jag väntade på att färgen skulle vårdas. Under en period gjorde jag det och halva badrummet höll sig på en väldigt ren nivå den tiden. Men, silverschampo och allt pyssel är inte min grej. Så jag gav upp det så småningom för att inte tappa förståndet eller skrubba sönder väggarna. 

I våras fick jag för mig att jag skulle försöka färga över resterna av de ljusa slingorna. Det skulle visa sig att det inte vara helt enkelt. För det första så försökte jag göra det själv. Jag har stor respekt för olika yrken och kunskapen de som utövar dem har. Men, jag i min tur hade ju misslyckats med att förmedla min ståndpunkt till hur mycket tid och energi jag har lust att lägga på mitt hår så därför var det mer mitt misslyckande än frisörens att allt blev som det blev så därför fick jag mest skylla mig själv. Därför tänkte jag att jag skulle färga håret själv. Sagt och gjort, färg inhandlades, applicerades och allt som hör därtill. Insåg dock efter att håret hade torkat att det inte riktigt blivit som jag tänkt mig. Istället för ljusa slingor hade jag nu grönskiftande slingor. Inte knallgröna men håret var inte helt i färgen som eftersträvats. När jag kom till jobbet dagen efter fick jag klara besked om att det första försöket med att färga håret inte var särskilt lyckat. Jag gav ändå inte upp utan köpte mer färg och upprepade proceduren med att färga håret en gång till. Det blev lite mindre grönskiftande men det uppnådde fortfarande inte det önskvärda resultatet. Dock tänkte jag att det kanske skulle ge med sig i alla fall lite. Dessutom var troligen mitt hår lite extra ledset på mig så det fick vila i en månad innan jag gjorde något mer åt det. Denna månad, som grönhårig, gav min omgivning lite extra nöje och det fick jag bjuda på. 

Efter, vad jag ansåg, var en tillräckligt lång återhämtningstid för håret så gjorde jag det jag borde ha gjort från första början. Jag gick till en hårsalong i min närhet och bad dem om hjälp med att åtgärda mitt gröna hår. Frisören som bokade in en tid några dagar senare åt mig såg lite bekymrad ut, men sa att de skulle göra vad de kunde. Min tanke var ändå att det kunde ju inte bli värre. Om det inte var så att de skulle välja att klippa av precis allt hår. Just det alternativet hade jag inte varit så värst pigg på. Dagen för den bokade tiden kom och efter nästan tre timmar så kom jag ut därifrån utan en tillstymmelse till grönskimrande hår vilket jag var väldigt tacksam över. De hade inte ens klippt av allt hår för att bli av med det gröna och det var jag ännu mer tacksam över. Jag lämnade även ett löfte till dem om att inte hålla på och kladda mer med hårfärg själv. Jag har därför varit tillbaka till dem och bättrat på färgen efter det. För om en färg ska underhållas så får någon annan göra det hädanefter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar