söndag 22 oktober 2023

Spontanshopping


Häromdagen fick jag ett meddelande om att det skulle finnas väldigt bra erbjudanden på kläder i en butik nära mig. Jag reflekterade inte närmare över det utan stängde meddelandet utan någon avsikt att faktiskt gå dit och titta efter något passande klädesplagg. Många av mina klädesplagg är kanske inte direkt opassande men för närvarande så sitter de inte riktigt på bästa sätt så därigenom är de inte direkt passande. Det i sin tur gör att jag inte är helt bekväm, och då blir jag grinig, så när jag var i centrum och först passerade ovan nämnda butiks skyltfönster så stannade jag efteråt till, vände om och gick in. För jag tänkte att även om en del av erbjudanden inte var för mig så kanske det fanns något som skulle kunna hjälpa till med att hålla mitt humör i schack. I alla fall i några dagar för en helt ny garderob stod inte på agendan. Eller garderober säljs ju inte i klädbutiker men sådant man kan fylla dem med finns ju. Men med tanke på att jag inte ens har garderober för mina kläder utan en klädkammare så skulle ett utbyte av innehållet bli oerhört kostsamt och det ingick definitivt inte i dagens budget. Dagens mål var dessutom att handla mat och inte kläder men det är inte ovanligt att jag liksom går lite fel och passerar andra butiker på vägen in i matbutiken. Även om jag passerar matbutiken först. Jag inte bara tänker krokigt, jag går även stundtals lite krokigt. 

Jag hittade några toppar som jag tänkte kunde passa så jag plockade ner dem från deras ställning. Fann ytterligare en tröja som jag hängde över armen och som kommer få min omgivning att slippa viss grinighet från min sida. Innan jag fann dessa plagg så hade jag strosat runt lite och tittat på några andra möjliga inköpskanditater men jag hade inte tagit med mig några av dessa. En skjorta tyckte jag ändå liter mer om så jag frågade personalen om den ingick i erbjudandet, som var för bland annat toppar, och jag hade sådan tur så att den gjorde det. Det där med om en skjorta är en topp eller ej kändes liksom inte helt glasklart, för i min lilla värld så är en topp något annat. Det är fortfarande ett klädesplagg men inte nödvändigtvis en skjorta. Efter att de vänliga expediterna klargjort för mig att den ingick så gick jag raskt och hämtade även den innan jag kände mig redo för att betala. Fast när jag stod där så hade de ju strumpor vid disken, även de var rabatterade dvs köp 3 betala för 2. Och just denna sorts strumpor har jag köpt tidigare hos dem, och de har varit väldigt sköna, så jag nämnde det och sa att jag ville köpa sådana också. Då dök dock ett litet problem upp för mig. Eller det dök inte upp utan det finns alltid för mig för det är så att jag har läsglasögon men jag brukar inte ha dem med mig när jag går och handlar. Dock borde jag nog ha det för framförallt vissa dagar är jag snudd på halvblind utan dem. I alla fall när jag ska försöka läsa. Jag ser väldigt bra på långt håll, och rätt bra även på nära håll så länge jag inte behöver läsa en liten text. Jag satte mig i alla fall på huk för att försöka utröna vad det egentligen kunde stå på etiketterna. Medan jag kisande satt där och plirade mot etiketten kom en av de läskunniga expediterna runt och hjälpte mig. Båda var ju såklart läskunniga men det räckte med att en av dem hjälpte mig. Vi lyckades hitta några strumpalternativ och därefter fick jag frågan om jag var medlem. En självklar fråga men jag kom då på att jag inte hade någon legitimation på mig. Men det löste sig med mobilnumret så det var inget problem. Däremot så var det lite mer  problematiskt när jag skulle betala. Jag har senaste tiden börjat att använda mobilen vid betalningar och det i sig är ju väldigt smidigt. Det är bara det att min mobil inte alltid vill kännas vid mig. Och det ville den inte göra vid detta tillfälle men det löste sig det också då jag, vilket man kanske inte alltid tror, har koll på koden. Kläderna larmades av och veks ihop men jag behövde ingen påse utan packade ned dem i min medhavda ryggsäck. Expediten som vek klädena tvekade lite när hon vek skjortan då det inte blev helt perfekt men jag sa bara att jag kommer stryka den sen så det gör inget. Det jag inte nämnde var att den där maten som jag gick iväg för att handla faktiskt stod på tur att inhandlas och skulle komma att tryckas ned tämligen bestämt, för att få plats, ovanpå kläderna. Kände inte att hon behövde veta det just då. 

Ibland kan jag känna att jag ger ett oerhört förvirrat och rörigt intryck. I dag var det så. Men jag hoppas att de inte låser dörrarna nästa gång de ser mig för jag både var och är supernöjd både med servicen och inköpen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar