fredag 6 oktober 2023

Svartvitt eller färg, det är inte frågan


 

Det här med moderna färgskrivare kan göra en lite lätt tokig ibland. De är ju oftast rätt funktionella och tuffar på och gör jobbet man ber dem om. Det vill säga skriver ut, scannar och kopierar på beställning. Dock behöver de ibland lite omsorg, att fylla på papper kan jag hantera utan större bryderier. Men, det där med toner är en helt annan historia. Inte själva bytet utan snarare det att moderna färgskrivare har märkliga idéer om att inte vilja göra något alls om de inte har fullt med toner. För alla färger! Även när man endast vill skriva ut i svartvitt.

Min skrivare har den senaste tiden skickat meddelanden till mig om att den inte är helt nöjd med tillvaron. Den har påpekat för mig att gul toner snart är slut och att den skulle önska att jag bytte ut den tonern så att den piggar på sig lite i sitt mående. Nu är jag lite snål så jag lyssnade inte på önskemålen utan tänkte väl som så att jag använder ju oftast inte färgutskrifter så skrivaren kunde väl vara så vänlig och spotta ut mina svartvita utskrifter ändå. Det gjorde den, ett tag, tills den starkt protesterade och vägrade att skriva ut ett enda papper till. 

När detta inträffade så var mitt mående inte riktigt på topp så jag orkade inte bråka med skrivaren utan kände att jag får väl foga mig och göra som den önskar. Såldes satte jag mig på golvet och plockade fram en gul toner. Min skrivare står på en låg hylla, i ett för övrigt ganska trångt utrymme, så därför brukar jag sätta mig på golvet framför den när skrivaren behöver lite omvårdnad. Jag öppnade skrivaren och tog ut den gula tonern och efter en hel del muttrande och tydligen skaplig mängd slamrande så fick jag i den nya gula tonern. Yngsta sonen ropade och frågade om jag behövde hjälp någonstans mitt i mitt oväsenförande så jag uppmärksammades då på att jag förmodligen inte var särskilt diskret i mina göromål. Inte för att det var någon direkt hemlighet att jag försökte få i gång skrivaren men alla i hushållet, eller kanske till och med grannarna, behövde ju liksom inte bli involverade i ett simpelt tonerbyte.

Jag stängde igen locket och hade vissa förhoppningar om att skrivaren nu skulle återgå till att utföra jobbet som är anledningen till att den bor hos oss. Den hade en liten kö att beta av men nej det tänkte den inte alls göra. Den hade nu förvisso fullt med gul toner men jag vet inte om den kände efter lite extra för nu vill den ha påfyllning av även cyan och magenta. Inga önskemål om detta hade yppats tidigare. Men, skrivaren vann såklart striden. Eller tja någon strid var det aldrig för vi stod inte och fäktades med toners eller något annat utan jag suckade bara och tog fram önskade färger och bytte ut dem. Men under tiden pågick ungefär följande dialog inom mig.

 

Jag -Du behöver inga färger för att skriva ut svartvitt!

Skrivaren -Jo!

Jag -Nej

Skrivaren -Jo! För jag vill ha det. Så det så.

J -Men snälla, kan du inte skriva ut några sidor till bara?

S -Nej för det är jag som bestämmer här i hushållet! I alla fall om utskrifterna…

J -Jaha, men du behöver fortfarande inga färger för att skriva ut svart text på ett vitt papper!

S -Joo, det tror jag allt.

J -Ok, men kan du förklara varför gul toner är viktigt för att använda svart toner?

S -Nej, men jag vill ha det. Ok?

J -Det är faktiskt inte ok… Men jag ger mig du får en ny gul toner.

S -Det var väl inte så svårt?

J -Hmm… Men varför skriver du inte ut nu då?

S -Jag behöver ju ny färgtoner!

J -Du har ju precis fått det!!

S -Jo men det var ju bara gul färg. Nu har jag känt efter och jag vill ha cyan och magenta också.

J -Men på riktig! Kunde du inte ha talat om det på en gång?

S -jag var inte helt säker först men sen kände jag som sagt var efter och då insåg jag att jag behövde påfyllning av alla färger för att må riktigt bra.

J -Ska du ha svart också?

S -Nej tack, jag tänker vänta lite med att efterfråga svart toner.

J -Är du helt säker?

S -Nej. Men, då håller du dig lite mer alert och så kanske du lyssnar på mina meddelanden framöver så slipper vi dessa diskussioner.  

 Det här med att alla toner måste ha skaplig mängd färg i sig för att skrivaren ska fungera är en väldigt smart affärsidé. För min del innebär det att jag alltid försöker ha nya toners hemma för att kunna skriva ut något över huvud taget. Dock undrar jag över om skrivar- och tonertillverkarna har något avtal med någon psykologtjänst också för det kan stundtals vara lite mentalt påfrestande.  

1 kommentar:

  1. Ha ha, känner igen det men min skrivare är inte lika vältalig. Den brukar bara gå i strejk.

    SvaraRadera