söndag 15 oktober 2023

Tvätt

Det är något magiskt med tvätt för det finns nästan alltid något i ett hem som behöver tvättas. Jag har som ambition att försöka tömma tvättkorgen under helgerna. Och då menar jag att tvätta allt också. Inte bara tömma ut allt på golvet och förnöjt titta ner i den tomma tvättkorgen och sedan lägga tillbaka allting igen.

Sönerna brukar ibland lite skämtsamt säga att tvättkorgen är lite magiskt. För de lägger ner kläderna i den och sen så dyker de upp rena och ihopvikta på bänken ovanför tvättkorgen. Inte på en gång men inom en relativt snar framtid i alla fall. Magi är inte alltid supersnabb utan kan emellanåt behöva en stund för att verka. Fast jag har inget emot att ta hand om tvätten, eller att hänga tvätten när maskinen väl har tvättat kläderna. Tämligen ofta brukar jag prata i telefon samtidig som jag hänger tvätten. Det går dock inte att föra några samtal, i alla fall inte i tvättstugan, när maskinen centrifugerar för det låter mer eller mindre som att den är på väg att lyfta och fara till månen då. Och för den som undrar, jo den står rakt och stadigt, men det låter ändå som att den hellre vill vara en rymdraket när den centrifugerar. Möjligtvis så är den trött på allt mitt tvättande och försöker fly.

En kär vän berättade en dag om hur denna hade råkat hälla sköljmedel i tvättmedelsfacket. Inte i hennes egen tvättmaskin såklart, för så oklok är hon inte. Dock är jag inte på samma intelligensnivå för senare samma kväll, som min vän hade berättat om sitt misstag, gjorde jag exakt samma sak. I min alldeles egna tvättmaskin. Kände att det inte skulle bli så bra så jag tog loss tvättmedelsinsatsen och passade på att rengöra den ordentligt samtidigt. Det var tydligen ett tag sedan senast så behovet fanns verkligen. Kan tycka att ett fack med en form av rengöringsmedel i, som även spolas med vatten, inte borde kunna bli så smutsiga som de blir, men tydligen har jag fel.


Inspektion av hur väl tvättmaskinen är rengjord invändigt pågår. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar