lördag 14 oktober 2023

Behörigheter

 Inte alltid men tämligen ofta så skriver jag behövrighet istället för behörighet. Det är lite som att fingrarna omedvetet slinter på tangentbordet och lägger till ett förtydligande av ordet behörighet. Om jag nu inte skulle förstå det, men det gör jag faktiskt, så jag tycker att fingrarnas utsvängningar är tämligen onödiga för det innebär ytterligare förflyttningar i form av att ta bort bokstaven v. Det är inte så att jag ogillar bokstaven v men det heter ju inte behövrighet. För att vara tydlig så blir det bara fel när jag skriver på ett tangentbord inte när jag skriver på papper med en penna. Det är inte heller så att jag säger fel utan tungan och munnen är införstådda med att inget v behövs. Synonymer till ordet behörighet är bland annat befogenhet och rättighet och med tanke på det, och även själva ordet i sig, så kan jag i och för sig tycka att ordet behövrighet borde få finnas som ett alldeles eget ord. Men nu gör det ju inte det så jag fortsätter rätta när fingrarna har valsat iväg alldeles för sig själva. Jag har flera ord som ibland gärna blir felstavade när jag skriver, men då är det oftare så att jag byter plats på två bokstäver och det finner jag på något vis mer acceptabelt än extra bokstäver som inte ingår alls i ordet.

Just idag behövde jag utröna om rätt behörigheter på brickan till gymmet var registrerade. Jag gick således och blippade brickan där man laddar på nya och ändrade behörigheter, och sedan till gymmet för att testa om dörren ville öppna sig denna gång. Det gjorde den. Attans. Så nu kan jag inte skylla på att jag inte kommer in på gymmet längre. Nu har det i och för sig inte varit något långvarigt problem för det var först för några veckor sedan som jag tog tag i själva frågan om åtkomst. Jag fick först en bricka med posten, men då var den inte korrekt registrerad så jag hörde av mig till kundtjänst och detta åtgärdades. Attans igen. Jag är inte otacksam på något vis över att alla andra har gjort sitt jobb utan det är mer att nu behöver ju jag göra min del. Att faktiskt nyttja gymmet också. För jag behöver gå dit, men känslan är inte alltid så het över att faktiskt göra det.

För närvarande vräker regnet ner så även om det inte är långt att gå till gymmet så känns det verkligen inte lockande för stunden. Tänker därför att jag kan avvakta tills imorgon med att gå tillbaka dit och då försöka ge mig i kast med någon form av träningsaktivitet. För man bör ju värma upp innan man tränar så jag har påbörjat en mental uppvärmning och eftersom det är ett tag sedan sist så kan uppvärmningen ta ganska lång tid. Men den bör vara klar tills imorgon. Tror jag. Om det inte ösregnar. För då borde jag kanske överväga att skaffa en liten eka att ha utanför vårt lilla hus så att jag kan öva rodd i den istället för att använda roddmaskinen på gymmet. Och fram tills dess så kan jag ju alltid öva på att stava rätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar