fredag 27 oktober 2023

Kreativitet

Jag har aldrig tänkt på mig själv som en särskilt kreativ person. I vissa delar av den yrkesmässiga delen av mitt liv skulle det till och med kunna bli olagligt väldigt snabbt om jag var för kreativ. Och jag föredrar att hålla mig inom lagens gränser. Det känns liksom tryggt, säkert och bekvämt på något vis och jag uppskattar helt enkelt ordning, reda och regler. Kanske för att jag själv kan vara lite rörig av mig emellanåt och vid de tillfällena kan uppfattas som en total virrpanna. Hur ofta emellanåt är, överlåter jag åt andra att avgöra. Men kontentan är väl den att jag anser att det är bra med regler som jag kan luta mig emot. Nu är det ju definitivt inte så, att bara för att man är kreativ så är man automatiskt totalt laglös, eller kanske  mer oregelstyrd då. För det finns en massa regler, eller kanske ibland mer föreställningar om vad man vill åstadkomma, att förhålla sig till när man är kreativ. 

En av synonymerna till ordet kreativ är konstnärligt och jag tror att det mestadels är just den betydelsen jag har fastnat vid och därför inte direkt ser mig som kreativ. Jag är inte konstnärlig alls. Kreativ betyder även företagsam och det kan jag däremot vara. Så i den bemärkelsen kan jag vara kreativ, både privat och  yrkesmässigt. Ibland kan jag till och med vara lite uppfinningsrik och finna lösningar som andra inte har tänkt på. Vissa lösningar kan dock ibland vid första åsynen ses som lite märkliga, trots att jag gillar regler så tänker jag ju lite krokigt, men skapligt ofta brukar jag, efter att jag har förklarat hur jag har tänkt, få en positiv reaktion. 

Min reflektion över min egen kreativitet uppkom för några veckor sedan när jag fick höra av en kollega att denna såg mig som väldigt kreativ. I mina tankar undrade jag om hon menade helt knasig, men jag kom fram till att det troligen inte var så. För det uttalades mer som en komplimang och jag är tämligen övertygad om att ingen vill vara vänligt genom att säga "du är helt knäpp". Det är inte så att jag har grunnat på det i flera veckor, men igår träffade jag personen ifråga och efteråt återuppväcktes tanken. 

Idag har jag kikat runt lite i vårt lilla hushåll och bland annat så kan jag notera att nästan alla tavlor som hänger på väggarna har jag gjort själv. Det är lite som med taklampan i vardagsrummet, jag vill inte köpa något som jag inte säkert vill ha så därför finns inga köpta konstverk. Skillnaden är dock den att jag hade en massa tomma ramar så jag har skrivit ut foton och satt in i dem så länge för att väggarna inte ska vara helt kala.


Så, vid närmare eftertanke så är jag nog rätt kreativ ändå så min kollega har rätt. Hon är en väldigt klok, kunnig och kompetent person så att hon har rätt om saker tvivlar jag inte alls på, men jag var tidigare lite osäker på det där med att hon ansåg mig vara kreativ. Men den konstnärliga delen, såsom till exempel teckning och målning av tavlor kommer jag aldrig att komma överens med, så det överlåter jag med varm hand till andra att pyssla med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar