måndag 19 oktober 2020

Alternativ kokning av pasta?



Vissa dagar när jag kommer hem är jag tröttare än andra. Dagar alltså, jag tänker inte förringa någon annans trötthet någon dag i veckan. För ett tag sedan var det en sådan dag, eller kanske snarare kväll, då jag inte kom hem särskilt tidigt. Jag sjönk ihop lite på en stol i köket medan sönerna rotade runt i kylskåpet och frysen för att komma fram till något snabbt och relativt enkelt att laga till middag. Vårt kök är inte tillräckligt stort för att tre personer ska kunna rota runt i kylskåpet samtidigt så jag satt därför kvar på stolen under tiden. Sönerna konstaterade till slut att vi hade färdiga köttbullar hemma och att det skulle vara det enklaste alternativet. Äldsta sonen stekte på dem och kokade makaroner till så att vi inte behövde äta bara köttbullar. Det är förvisso inget fel i att göra det men vi kände ändå att vi ville ha något mer än bara köttbullarna. 

Jag satt under tiden kvar på min stol. Dels för att hålla mig ur vägen, men även för att finnas tillgänglig för att kunna svara på eventuella frågor som kunde uppstå. Det sistnämnda kunde dock vara lite klurigt för när jag är riktigt riktigt trött och slutkörd så är det lite som att jag lämnar av hjärnan, eller i alla fall eventuell intelligens, i brevlådan innan jag kliver in genom ytterdörren. Intelligensen får sen vila där till efterföljande morgon och så plockar jag upp den i återhämtat fräschare skick innan jag ger mig iväg nästa dag. Det i sin tur innebär att jag kan få ur mig de mest korkade saker och idéer på kvällarna dessa dagar. Det kan hända att jag lyckas få ur mig sådana även vid andra tillfällen men det sker inte riktigt lika frekvent som när jag är extremt trött. 

Just denna kväll fick äldsta sonen lyssna på mitt spånande kring pasta när han stod vid spisen. För jag tänkte att det vore ju smidigt om man kunde koka pastan i diskmaskinen! Vi hade behövt sätta igång vår diskmaskin strax innan, då den var full, vilket bidrog till mitt tankespår. Full med porslin, bestick och glas alltså. Den var inte onykter. För om man kunde göra det så hade ju även sonen klarat sig ifrån att stå vid spisen denna kväll. Fast nu var det snabbmakaroner som skulle kokas. Och de hade högst troligen blivit till en enda stor grötklump om man hade lagt in dem i diskmaskinen. För vi har inget tillräckligt kort program på diskmaskinen för snabbmakaroner. 

I mitt trötta, skapligt ointilligenta tillstånd, kom jag att tänka på att jag har sett videos på YouTube med oftast rätt onyktra ryssar som stoppar in udda saker i bland annat tvättmaskiner. Resultaten brukar inte vara så värst lyckade. Om det inte är så att målet är att uppnå fara och förödelse såklart. För i så fall brukar de lyckas väldigt bra. Fortsatte min monolog med äldsta sonen om att jag kanske borde göra en egen video om pastakokande i diskmaskinen. Fast pastan skulle nog inte orsaka någon direkt skada eller förstörelse på diskmaskinen. För jag skulle ju lägga pastan i en tvättpåse såklart. Annars skulle den troligen täppa till avloppet. Så där ser ni, jag tänkte till lite i alla fall. Och så kanske man skulle behöva använda fullkornspasta som har lite längre koktid. Fast fullkornspasta är ingen av oss i hushållet särskilt förtjusta i så ingen skulle förmodligen vilja äta den ändå.  

Nu var det kanske lite tur att köttbullarna behövde stekas ändå så att makaronerna kokades på ett helt odramatiskt vanligt vis i en kastrull på spisen. Och att det inte var jag utan äldsta sonen som stod för matlagningen. Men om ni hittar någon video med någon som kokar pasta i diskmaskinen så skulle det kanske, eventuellt, möjligtvis, kunna vara jag som har spånat vidare lite på min lilla idé. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar