måndag 30 juli 2018

Mossrivare

När jag kom hem från jobbet idag så satte jag mig på baksidan en stund och studerade våra små fyrfotingar som ömsom strosade runt lite förstrött och ömsom låg utsträckta på vår lilla tomtplätt. De busade även lite genom att försöka smyga sig på varandra med varierande resultat. Jag kan väl inte direkt påstå att de ger sken av att vara de mest intelligenta katterna här i världen så det såg rätt roligt ut. Under tiden jag satt där så sträckte Mr S på sig sådär som katter kan göra och han spärrade ut klorna så att han skulle vinna några millimeter till i längd. Han trampade lite lätt med framtassarna och lyckades då riva upp lite mossa ur vår ogräsplätt. Andra brukar ha gräsmattor men vi har helt klart en ogräsodling där några få grässtrån förvisso också växer men det är nog mer av misstag. Jag har tidigare noterat att mossa har rivits upp i små tussar men inte direkt reflekterat över vad som skett eller varför. Nu fick jag i alla fall en förklaring och fick samtidigt en ny affärsidé! Min andra idé angående att starta en elefantsafari i vårt hushåll har jag lagt lite på is så jag försöker därför komma på något annat som är lite enklare att genomföra.

Det är inte så att jag absolut måste komma på en ny affärsidé men det skulle såklart vara trevligt att öka inkomstflödet till hushållet ändå. Mitt mål är inte heller att bli ekonomiskt oberoende även om det såklart skulle vara trevligt, men jag anar att mina idéer eventuellt skulle kunna passa ytterst få människor, och vissa fall inte ens några, så målsättningen är mer att få ett litet tillskott till hushållskassan. Eller åtminstone inte gå med förlust. Den senaste idén är alltså att dressera katter till att riva mossa. Våra två små fyrfotingar är dock inte några vinnande kandidater till att ens försöka dressera till detta, med tanke på den troliga intelligenskvoten, så jag behöver nog hitta några andra. Fast jag önskar inte ha fler värdar eller värdinnor så de behöver bo hos någon annan. De som har katter är väl medvetna om att när de flyttar in så blir man inneboende i deras hushåll och får samtidigt förmånen att bli befordrad till deras betjänt. Då våra två små kan vara rätt krävande emellanåt och även driva mig till lite lätt vansinne ibland så behöves ingen ytterligare sådan påverkan på mig för jag skulle förmodligen bli helt totalt galen då. Ibland känns det som att jag är lite för nära den gränsen ändå så det räcker liksom som det är. Så, jag behöver ordna med fler katter och boende åt dem. Sen vet jag ju inte riktigt om jag är rätt person att dressera en katt för det krävs väldig mycket uthållighet. Tålmodig kan jag vara men jag ger efter lite för lätt när de gör något sött, eller när de till exempel sätter sig på mig på morgnarna och ifrågasätter varför frukosten inte är serverad? I de fallen går jag upp och ger dem frukost för jag är väl medveten om att de kommer inte att resignera och låta mig sova vidare.

Sen behöver ju de andra små liven som inte skulle bo i vårt hushåll mat också, och det kan säkert kosta en del. Våra fyrfotingar brukar jaga en del men de föredrar ändå att bli serverade det mesta i varsin skål i köket så jag förmodar att det gäller för de flesta tama fyrfotingarna. Försäkring är en annan utgift som skulle uppstå och de skulle behöva vara försäkrade om man nu gjort sig omaket till att dressera dem till att riva mossa på beställning. De skulle säkerligen vara skapligt värdefulla då de kan utföra ett arbete så jag undrar vad premien skulle bli? Undrar om jag borde kontakta något försäkringsbolag och fråga?

Så, för att vidareutveckla min nya affärsidé behövs alltså husrum, någon som är duktig på att dressera djur, extrainkomster för att betala för utfordringen och försäkringspremierna. Och katter såklart. Förmodligen rätt många då deras sömnbehov är så stort så att de inte skulle hinna arbeta så många timmar per dygn. 

Vid närmare eftertanke så kanske jag borde skippa min ny fina idé och nöja mig med att få lite mossa upprivet ur min egen ogräsodling i olika omgångar. Men, om någon annan känner för att göra ett försök så varsågod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar