lördag 14 juli 2018

Mr S nattliga äventyr

Natten till idag blev jag väckt av ett synnerligen ihärdigt jamande. Jag visste att båda våra små fyrfotingar hade kommit in på kvällen och gått och lagt sig men ändå så var en av dem skapligt upprörd och befann sig utomhus. Så mycket uppfattade jag nämligen i mitt sömndruckna tillstånd att jamandet helt klart inte pågick innanför väggarna i vår lilla boning. Det förekommer uppenbarligen vissa modersinstinkter hos mig, även för våra fyrfotingar, vilket var orsaken till att jag vaknade. Hade det varit någon annan katt så hade jag inte alls satt mig rakt upp sängen och kikat ner på mattan på golvet för att se vem av dem som saknades. Mr T blängde på mig från högen med kuddar där han brukar kampera vissa nätter. Han ansåg förmodligen att jag störde hans sömn och att jag borde ha sett till att hans ohängda bror inte hade kunnat smita ut under kvällen, för hans bror gillar inte alls att vara ute på nätterna på samma sätt som Mr T. Detta vet alla i hushållet. I samma ögonblick som jag konstaterat vem av dem som saknades så kom jag på att mitt fönster hade stått öppet under hela kvällen och att Mr S tydligen smitit ut där innan jag stängde det för natten. Utanför mitt sovrumsfönster är det ett tak och Mr S hade vid det här laget haft ett par timmar på sig att studera det och var därmed nöjd med sina utforskningar och kände sig ensam och ville komma in igen. Han hittade inte riktigt hem igen för när jag väl fick upp mitt fönster på vid gavel, efter att ha slagits med både en lampa och gardiner, så tog det en liten stund innan han dök upp. Han var väldigt tacksam över att få komma in i hemmets trygga vrå igen vilket han visade genom att borra in huvudet i mig på sitt lite säregna vis. Grannarna var förmodligen tacksamma även de då oljudet utifrån äntligen tystnade. Funderade lite kort över hur många av grannarna som Mr S väckt eller försökt ta sig in hos men la sen ner huvudet på kudden igen och försökte somna om. Mr S kurade ihop sig på min huvudkudde och spann något våldsamt vilket var lite lätt störande men jag tänkte att han ger väl upp snart. Det gjorde han inte direkt men däremot så uppmärksammade jag ett annat oljud vilket var ett ihärdigt surrande. Det lät ungefär som om en hel svärm med myggor passat på att smita in i mitt sovrum medan jag väntade på att Mr S skulle dyka upp. Jag försökte uppmana de små till att göra något åt surrande men de var för trötta och var mest intresserade av att sova. Tände således lampan på mitt nattduksbord för att avgöra hur många de var som jag skulle behöva genomföra någon form av krig mot. Jag har inga kattögon och ser inget i mörkret så därför erfordrades ljus genom att tända en lampa vilket jag hittills undvikit för att motverka ett totalt klarvaket tillstånd. Studerade väggar och tak  och fann sedan källan till surrandet. Det var endast en mygga men den lät som ett mindre reaplan. Gick ner och hämtade racketen för att försöka slå ihjäl min surrande motståndare. Efter att ha svingat racketen några gånger så vann jag matchen tämligen enkelt och jag kunde äntligen krypa ner i sängen igen och försöka somna om. Jag var självklart helt klarvaken vid det här laget men efter ett tag lyckades jag i fall återgå till drömmarnas land.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar