måndag 16 juli 2018

Det blev en storebror

Jag ska ut och resa denna sommar så pärlan har fått en storebror. För den som inte har läst tidigare inlägg kan jag nämna att pärlan är min kabinväska innan texten blir alltför förvirrande. Jag insåg när resan bokades att även om pärlan är väldigt fin och rymmer bra mycket mer än jag först trodde så insåg jag att denna resa skulle erfordra lite mer packning så därför påbörjades jakten på en ny resväska. Mitt sökande efter ett passande resesällskap pågick ett tag men till slut efter en hel del klämmande, kännande, dragande, inspekterande och funderande så bestämde jag mig. Det var resväskan jag funderade över alltså, jag gick inte runt och studerade och klämde på folk på stan lite på måfå för att avgöra om jag skulle ta med dem på min resa.

Eller nästan bestämde i alla fall. För själva köpet skedde inte samma dag som jag hade fått utomordentlig hjälp utav en expedit att reda ut mina kvarstående frågeställningar utan det skedde först dagen efter med sällskap av äldsta sonen. Problemet med min bestämdhet uppkom eftersom de hade fått in nya resväskor. Fler valmöjligheter var definitivt inte något jag behövde så det ställde till det lite för mig till sonens förtret. Jag anser nämligen att varje resa inte ska behöva kräva ett nytt inköp av resesällskap, utan att det ska kunna fungera för flera i vår lilla familj, och helst kunna följa med på flertalet resor. Vi reser inte särskilt ofta men om det nu skulle bli någon mer resa inom de närmsta decennierna så kändes det ändå som att väskan ifråga borde kunna tjänstgöra för även de resorna. Vi dryftade därför frågan om vad sonen eventuellt skulle kunna tänka sig att använda utav urvalet som fanns att tillgå. Han var tämligen snabb med sitt avgörande men jag velade ännu en stund innan jag greppade den föreslagna väskan för den var ett mycket bra val. När det valet väl var gjort så drog sonen runt med väskan en stund i butiken medan jag studerade vilka handväskor som det var nedsatt pris på för tillfället och om det var någon av dem som tilltalade mig lite extra. Sonen hittade under tiden ett illblått band att sätta runt resväskan då vårt val av färg på resväskan såklart var svart. För så unik och speciell är jag ju inte så att jag valde någon direkt originell färg. Min egen exkursion slutade med att jag fastnade för en precis likadan handväska som jag redan har har fast i en annan färg och den var självklart inte på rea men den ställdes i alla fall på resväskan och sedan betalade vi för kalaset innan vi gick vidare för att utföra nästa ärende. Det är ju himla praktiskt att ha en resväska med sig när man uträttar ärenden för då behöver sakerna inte bäras hem utan får åka i sitt alldeles egna lilla fordon. Sonen verkade dessutom tycka att det var lite roligt att dra runt på vår nyinköpta resväska så vi hann med en hel del innan shoppingturen avslutades med den utlovade fikan.

Väl hemma så skedde något lite märkligt med resväskan. Den såg liksom mycket större ut än vad den hade gjort i butiken. Detta är ett fenomen jag borde vara bekant med då möbler för många år sedan inhandlades lite spontant och världens skrattfest utbröt när vi kom hem igen och i väntan på leveransen mätte ut hur stora möblerna faktiskt var. Men det kom jag alltså inte ihåg just vid själva inköpet av resväskan. Jag ska dock försöka dra lärdom och framöver även eftersträva att komma ihåg att ställa saker i relation till något annat som finns i hemmet så att jag förhoppningsvis begriper vad måtten som står på produkten egentligen innebär. Volymen hade jag dock stenkoll på, den skulle rymma 79 liter mjölk. Jag mäter som bekant både vikt och volym i mjölkförpackningar. Tänker alltså inte hälla ner 79 liter mjölk i vår nya resväska då vi säkerligen inte skulle vilja använde den till någon mer resa i så fall. Sen är det väl så att just i detta fall så begrep jag inte riktigt vad 79 liter mjölk innebar för jag har aldrig inhandlat så mycket mjölk på en och samma gång. Samma kväll kikade jag därför lite extra noga på hyllorna i mejeridisken och kunde konstatera att en gallerhylla innehåller 80 liter.


Mjölken står i gallervagnar som innehåller 5*10 mjölkförpackningar per hylla vilket jag såklart dokumenterade genom att ta ett foto. En man påtalade för mig att så snygga var de faktiskt inte så att de behövde fotograferas varpå jag förklarade min mätmetod i mjölk och om mitt inköp av en ny resväska tidigare samma dag. Om mannen helt förstod min tanke bakom fotot av mjölken är jag inte helt övertygad om men vi sa ett glatt farväl och önskade varandra en trevlig kväll efter vår lilla pratstund. Mannen önskade mig även en trevlig resa och jag kan inte riktigt låta bli att fundera över om han tror att jag ska ta med mig 79 liter mjölk istället för kläder.

Det där med kläder är ju lite intressant förresten och kan även användas som en motsatt jämförelse för vad som skedde med storleken på resväskan när vi kom hem. Det har nämligen flyttat in små feer, eller möjligtvis troll, i vår klädkammare den senaste tiden som syr in mina kläder på nätterna. Inte jättemycket, men tillräckligt för att jag inte ska vara helt och hållet bekväm när jag försöker tråckla mig i en del av kläderna som hänger där. Jag har en stark förhoppning om att de inte hoppar ner i resväskan och följer med mig för då kommer de att ha alldeles för mycket tid att öva på sina sömnadskunskaper och då kommer det att bli lite lätt problematiskt för mig när jag anländer till min destination. Kanske inte direkt när jag anländer vid närmare eftertanke, för jag har tänkt att resa med kläder på för att mina medresenärer inte ska bli alltför skräckslagna, men nästa dag då. För att säkerställa att inga oinbjudna feer eller troll hoppar ner i resväskan så har den behållit sin placering i hallen på nedervåningen sedan inköpet. Det gör även att jag med jämna mellanrum skakar lite lätt på huvudet över min egen inkompetens till att förstå hur stort något är och fungerar likaså som någon form av påminnelse vilket jag hoppas ska fastna så att jag till slut ska dra någon form av lärdom av detta.

Det har även fått mig att dra mig till minnes en väldigt söt historia som en vän berättade för många år sedan. Tillökning väntades i familjen och min vän fick då frågan om hon önskade en syster eller bror varpå vännen svarade en storebror. Önskan om en storebror slog dock inte in, utan hon fick en lillebror istället, men jag tror nog att besvikelsen över att föräldrarna inte kom hem med en storebror släppte så småningom.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar