söndag 8 juli 2018

Fönsterstudier

En dag när jag kom hem från jobbet så noterade jag relativt omgående att något skett med ett utav fönsterna i vardagsrummet. Det såg nämligen ut som om någon hade installerat en vindrutetorkare på ett av takfönstren. Om det var Mary Andersons ande som varit förbi för att ge mig en affärsidé så att jag skulle kunna bli ekonomiskt oberoende så var det oerhört vänligt men jag önskar i så fall att hon kan hitta på något annat lite enklare och därefter återkomma med ett nytt förslag. Om ni inte vet vem Mary Anderson var så kan jag berätta att det var hon som 1903 uppfann vindrutetorkarna. Bilindustrin, som ännu var i sin linda, fann dessvärre hennes uppfinning onödig tills efter att hennes patent hade gått ut. Patentet gick ut 1920 och det var först därefter som trafikanter förstod att det var bättre att vindrutan kunde torkas av istället för att, som man tidigare gjort, montera av själva vindrutan och lägga den i backluckan vid regnväder. Personligen kan jag anse att att Marys idé borde har varit helt uppenbart fantastisk men jag levde inte i början av nittonhundratalet och förutsättningarna och tankegångarna såg förmodligen rätt annorlunda ut då.

Nåväl, tillbaka till mitt fönster. Jag tycker i och för sig att en vindrutetorkare för takfönster vore en alldeles ypperlig idé då det är skapligt bekymmersamt att putsa dem, men eftersom jag inte har några sådana, vindrutetorkare alltså, utan endast en trasig list så behöver jag åstadkomma en problemlösning. Takfönster ger ett fantastiskt ljusinsläpp, när de är rena, men underhållet är allt annat än smidigt eller enkelt. Igår spenderade jag i alla fall en ansenlig mängd tid med att dricka kaffe och studera listen som lossnat och försökte lägga upp en plan över hur jag ska lösa problemet. Vissa problem kräver lite mer betänketid för att finna en lösning och just detta anser jag är ett sådant. Jag skulle helst vilja leja en projektledare, en arbetsledare och någon form av hantverkare som sedan utför själva arbetet. Jag kom dock till slut fram till att jag får troligen lösa problemet själv för att hyra in tre personer för en fönsterlist känns lite överdrivet, även om det skulle vara oerhört skönt att slippa hantera problemet ifråga. Eftersom det började regna när jag började närma mig någon form av plan så konstaterade jag att jag hade spenderat tillräckligt med tid på mitt fönster för dagen. I planen ingår hittills en stege och ett långt skaft av något slag. Det långa skaftet kommer att behövas då det för mig kommer att vara helt omöjligt att nå fram till listens korrekta placering även om jag skulle stå högst upp på min stege. Om jag känner någon som är tre meter lång och personen ifråga har lust att svänga förbi någon dag så är du varmt välkommen! I annat fall så fortsätter jag med mina studier och så småningom kanske jag även fullbordar en plan. Huruvida planen sedan verkställs eller ej återstår att se men jag inser att något förmodligen behöver göras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar