söndag 17 juni 2018

sms

Jag och sönerna skickar en hel del sms, eller short message service som det står för, till varandra. Innehållet i dessa varierar kraftigt men en sak som man alltid behöver tänka på är hur man stavar och skriver för annars så får man en åthutning av yngsta sonen som är en liten språkpolis. Liten och liten är han ju inte direkt men han har definitivt åsikter om det skrivna innehållet om det är inkorrekt.

Härom veckan så såg en del av en av våra konversationer ut så här:

Jag - Kan någon av mig möta mig?
Son - Jag vet inte om du kan möta dig själv. Jag är däremot för trött.
Jag - Jag är också trött. Men ni har en himla tur för jag lyckades samla ihop mig tillräckligt för att inte behöva möta mig själv. Så, en trött mamma är på väg hemåt med middag.
Son - Det kan vara bra att filosofera om sig själv.
Jag - Jo kanske men inte om man är för trött för då blir det troligen mest konstigt...

En annan dag fick jag svar på tal av båda sönerna.

Jag - ... och så höra vi av igen innan vi bestämmer något.
Son 1 - "och så höra vi av igen" fint stavat.
Son 2 - jag håller med brorsan fint stavat.

Fast ibland får jag medge att jag skickar lite udda saker. Men just denna gång pratade jag i telefon samtidigt så jag skyller på det eftersom jag skickade en lite väl oetisk fråga till äldsta sonen.

Jag - Vill du ha spö?
Son - Fiskespö
Jag - Ja jo det var det jag menade.

Den 3 december 1992 skickades det första textmeddelandet i England. Under 1995 skickades i snitt 0,4 meddelanden i månaden av användare. Under 2018 skickas ungefär 0,4 meddelanden i timmen. Det sistnämnda påstående är en högst personlig uppfattning som det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för vill jag påpeka. Men med tanke på hur många sms man kan få iväg och få svar på under en ibland väldigt kort tidsperiod så borde snittet bli 0,4 i timmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar