söndag 10 juni 2018

Ägg?!

På ett specifikt ställe som jag passerar på väg till tåget på morgnarna så händer det att det ligger ett krossat ägg på gångvägen. Det är inte ett nytt ägg varje dag men det har skett klart fler än två gånger de senaste månaderna vilket har fått mig att reagera. Jag går förvisso samma väg hemåt men då verkar det som att jag inte uppmärksammar saker omkring mig på riktig samma sätt så det är just på morgnarna som jag brukar notera det. Jag kan inte låta bli att fundera lite över hur det kommer sig att någon går ut och kastar ett ägg på gångvägen med ojämna mellanrum. Vad är poängen med  övningen liksom? Är det till exempel för att mäta gatutemperaturen på något lite udda vis genom att mäta hur lång tid det tar för ägget att stelna  på asfalten? Eller är det så att någon sitter och gömmer sig i buskarna och sedan skrämmer personer som går förbi med matkassar för att få dem att tappa kassarna med mat så att de kan se vad som inhandlats och eventuellt få middagstips? Eller är det någon som lite slumpmässigt kastar ägg från sitt fönster på personer som är för livliga för någons tycke och smak? Att det bara hinns kastas ett ägg kan vara för att någon inte vill bli upptäckt och därför inte hinner kasta fler. Eller pågår det hemliga äggtävlingar nattetid på gångvägen, och är då just detta parti av sträckan extra knepigt vilket gör att någon alltid förlorar just på detta ställe? Eller är det rent av mållinjen och vinnaren kastar sitt ägg i marken av upphetsning över att ha vunnit?

Anledningarna skulle kunna var många och det finns klart fler idéer än de jag nämnt här men jag skulle oerhört gärna vilja veta den verkliga orsaken till varför det emellanåt ligger ett krossat ägg på gångvägen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar