onsdag 30 maj 2018

Tetris

För några veckor sedan så klev en högstadieklass samt några av deras lärare på bussen som jag åkte med. De skulle förmodligen på någon form av utflykt. Inte bara en busstur alltså, utan målet var förhoppningsvis något lite mer spännande och intressant. Det som jag reagerade på, och fnissade lite lätt för mig själv över, var en kommentar som en av lärarna försökte få skolungdomarna att lystra till. Han sa nämligen "ungdomar, och så tänker vi Tetris nu på bussen!". Fascinerades över valet av jämförelse av hur eleverna önskades placera sig. Såg framför mig hur de gängliga ungdomarna skulle försöka avgöra vilken plats de skulle sitta, alternativt stå, på för att få plats så många som möjligt på så liten plats som möjligt. Föreställde mig även att det i ungdomarnas tankar förekom uträkningar över ryggsäckars storlek och olika kroppshyddors omfång och längd i ett försök att avgöra vilken den bästa positioneringen skulle vara. Om läraren som uttryckte idén om Tetris färgkodat elever och deras packning innan avfärd så skulle det förmodligen gått fortare för dem att välja lämplig plats att fullgöra själva bussresan på men de hanterade det tämligen väl ändå och lyckades komma både på och med bussen allihopa.

Tetris skapades av en ryss och det släpptes 1984. Det har sedan skapats en större mängd uppföljare och varianter av spelet men det jag ändå fascinerades över var att ungdomarna faktiskt kände till Tetris. De var ju inte direkt födda på 80-talet utan det är mer troligt att deras föräldrar tillhör den generationen. Kontrollerade under kvällen om mina egna tonåringar kände till Tetris, och det gjorde de mycket väl, så det kanske inte var så speciellt ändå. Men det lät väldigt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar