söndag 13 maj 2018

Ont i ryggen

I morse när jag vaknade ville jag sträcka mig efter telefonen och ringa min naprapat och be honom skynda sig hem till mig för att hjälpa mig att komma upp ur sängen. Eller min och min naprapat är han ju inte direkt för han har många andra kunder. Hans verksamhet skulle aldrig gå ihop med bara mig som kund så i det hänseendet är jag tacksam över att han har fler kunder så att även jag har möjlighet att vara en av dem. Fast i morse hade jag uppskattat om han var bara min för jag hade något ohyggligt ont i ryggen. I morse stämmer väl inte heller riktigt för jag hade somnat rätt sent kvällen innan så det var nog mer förmiddag än morgon när jag till slut gav upp mina försök till att sova. Jag hade faktiskt vaknat flertalet gånger tidigare men inte lyckats förmå mig till att stiga upp ur sängen. Dels på grund av värken i ryggen och dels på grund av att jag insåg att tre timmars sömn inte skulle räcka för mig för att ge mig i kast med dagen.  Det där med att jag somnade sent kvällen innan kanske inte heller riktig stämmer vid närmare eftertanke. Det var egentligen mer på morgonkvisten fast jag kallar det sent på kvällen ändå. För om jag inte har sovit sedan föregående morgon så torde det vara kväll nästa gång jag går och lägger mig. Det vill säga om jag inte tar en liten tupplur på eftermiddagen, vilket i och för sig kan förekomma på helgerna, men det hade jag inte gjort igår så då var det kväll när det var dags att sova. Det finns ju olika klockslag som ska hjälpa oss att beskriva om det är morgon, mitt på dagen eller kväll men natten är lite mer odefinierad. Så även om jag somnade vid tre, vilket kanske nästan borde vara morgon, så var det sent på kvällen. I alla fall om man bor i Sverige och det gör jag. Fast vore jag amerikan skulle jag ha beskrivit det som att jag somnade vid tre på morgonen, men nu är jag tack och lov inte amerikan. 

Oavsett hur man tolkar tiden på natten så önskade jag i alla fall i morse att min naprapat skulle göra ett hembesök. Eller i förmiddags då om man ska vara lite petig. Nu vet jag att han inte bor så långt bort, då vi har stött ihop utanför arbetstid och på annan plats, men jag tog mig ändå till slut upp ur sängen utan hjälp. Fast jag hade i och för sig lite hjälp av våra små fyrfotingar som buffade och puffade på mig, för att få lite mer fart på mig, så att de kunde få frukost någon gång. De var riktigt oförstående till min ovanliga seghet och långsamma förflyttning nerför trappen. Tror inte att katter har någon som helst aning om vad det innebär att ha ont i ryggen. De verkar stundtals dessutom helt sakna ryggrad eftersom de utan några som helst problem kan ligga med framtassarna åt ett håll och bakbenen åt ett helt annat håll och dessutom somna så. Med olika håll så syftar jag på att några tassar är riktade åt höger och några åt vänster medan kroppen är helt vriden. Så önskade jag i förmiddags att min kropp fungerade men det gjorde den alltså inte alls. Det gör inte min kropp annars heller, och för det mesta är det helt ok, men jag tror att jag inte hade haft lika ont i ryggen idag om den normalt fungerade så.

Vad jag har gjort för att tillskansa mig värken i ryggen har jag faktiskt ingen aning om. Det i sig är inte helt ovanligt då jag inte alltid tänker mig för och sällan kan svara på vad jag har gjort för att orsaka eventuell värk eller sårskador men jag har verkligen tänkt till ordentligt och kan ändå inte finna någon orsak. Dagens försök till att få ryggen att bli lite mer samarbetsvillig har haft delade framgångar. Den långa varma duschen efter frukosten hade en positiv effekt. Att gräva upp och flytta på betongplattor var inte alls en lika positiv upplevelse. Fast det var förmodligen inte betongplattorna som var den värsta övningen utan det var troligen ryckandet av kirskålrötter som jag av någon outgrundlig anledning fick för mig att rensa bort just idag. Det var inte så att det fanns någon dagsplan över saker som verkligen behövde utföras just idag när jag vaknade utan det kom jag bara på helt plötsligt och då behövde det tydligen utföras. Trots värkande rygg. Jag har nu en förhoppning om att värken ska försvinna under kommande natt lika mystiskt som den dök upp under natten till idag så att jag inte i vild panik behöver ringa min naprapat imorgon bitti.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar