fredag 27 juli 2018

Nattduksbord

Det är tämligen vanligt att man har en låda i köket där de mest konstiga saker hamnar men det råder lite samma situation, eller snarare röra, i min låda i mitt nattduksbord. Jag har endast en liten låda i mitt nattduksbord och det är förmodligen tur för annars hade jag fått plats med ännu fler konstiga saker. Att man har en alltmöjligtlåda i köket anser jag vara nästintill en nödvändighet men jag behöver inte ha en sådan låda i varje rum för då kan det lätt gå överstyr. Vi har förresten två alltmöjligtlådor i hallen också, men totalt tre sådana lådor får allt räcka i vårt lilla hushåll. Ingen av oss orkar förmodligen med fler sakletaräventyr än så. Igår lade jag i alla fall en isglass, lite obetänksamt en väldigt kort stund, på bordet bredvid min säng och det resulterade i att jag idag insåg att det var lite klibbigt där isglassen förvarades i några få sekunder. Efter att ha torkat av överdelen så kikade jag ner i lådan för att se om även den behövde torkas ur. Den behövde inte så mycket torkas ur som rensas ur.

Det jag fann var följande: en Ipad inklusive laddkabel som inte startats på några år, täckplugg till karmskruvar, en trådrulle, en mängd olika knappar, en säkerhetsnål, hårsnoddar vilket jag egentligen inte finner vara en särskilt udda sak, hårspännen som jag däremot finner lite mer udda då jag inte använder sådana, näsdukar, två studsbollar som rullade iväg till fyrfotingarnas förtjusning och därför inte kom med på fotot, skjortkragsplastpluppar som tillhör äldsta sonen, en penna och den enda nyckeln som finns i huset som går till innerdörrarna. Nyckeln går alltså till husets innerdörrar och inte till alla i hela världen. Det brukar i och för sig fungera med en skruvmejsel om behov uppstår att öppna i stort sett vilken låst innerdörr som helst så den fungerar förmodligen vid närmare eftertanke till skapligt många innerdörrar ändå.



Jag flyttade tillbaka Ipad, laddkabel, nyckeln och hårsnoddarna ner i lådan igen och resterande saker placerade jag på lite mer lämpliga ställen för just de sakerna. Sytråden hör till exempel mer hemma med sina kompisar i syskrinet än i mitt nattduksbord. Där kan tråden få trassla ihop sig bäst den vill utan att jag blir superirriterad för att jag behöver använda det den trasslat in sig i. Nu är det väl inte något direkt drömläge med hoptrasslade sytrådar någonstans så jag kontrollerade för säkerhets skull statusen på övriga trådrullar innan jag återbordade den vilsna trådrullen till sina kamrater.

Krokarna var de enda sakerna från lådan som behövde någon lite större åtgärd. Jag köpte dem för något, eller eventuellt för några år sedan, för att hänga upp dem i mitt sovrum till mina morgonrockar. Jag har flera eftersom jag gillar att strosa runt i morgonrock, och då behöver man ha flera så att den man väljer för morgonen stämmer överens med dagens humör och framförallt temperaturen. Man skulle kanske kunna anse att den varmaste inte borde hänga framme, under denna varma sommar, men det skulle ju eventuellt kunna bli lite kylslaget något morgon och då är den lätt att finna. Varför jag ännu inte satt upp krokarna beror till största delen på att när vi flyttade in så satt det en lite större skruv i väggen där jag tänkte hänga krokarna. Skruven har sedan fungerat som substitut till någon riktig krok under några år. Den har nu avlägsnats, hålet är igenspacklat och de nya krokarna sitter på varsin sida av där skruven tidigare satt.

Eftersom jag nu har skapat mer utrymme i den lilla lådan så återstår att se vad jag kan hitta på för något att gömma undan i den framöver. Det som även återstår att se är hur lång tid det kommer att dröja tills jag finner ett behov av att göra en ny utrensning. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar