torsdag 19 juli 2018

Luffarschack

I våras, innan jag planterat något i krukorna som vi brukar ha på vår baksida, så kom äldsta sonen på den briljanta idén att vi kunde spela luffarschack med krukorna eftersom vi har tre som är fyrkantiga och desto fler som är runda. Eller, brukar och brukar plantera, jag har gjort så även i år men om de kommer att överleva hela denna varma sommar återstår att se. Växterna alltså, krukorna tror jag inte försmäktar på samma vis i värmen. En av krukorna glömde jag vattna helt och hållet under några veckor vilket häromdagen ledde till att jag helt sonika bytte ut de bruna torra grenarna och bladresterna mot nya klart grönare och färgrikare växter. Två av krukorna har haft två små fina miniträd planterade i sig men de börjar mer och mer likna blåbärsris än de fina gröna bollarna med blåa blommor som de var när de inhandlades. Miniträden får stå kvar än så länge för så länge de producerar nya blommor så anser jag att de har viss rätt till att få försöka fortsätt överleva eftersom de så tappert kämpar på.

Men, ett litet hett tips i högsommarvärmen till andra som precis som jag ståndaktigt kämpar med att försöka komma ihåg att vattna sina krukväxter utomhus så finns det andra saker man kan använda sin krukor till än att plantera växter i. Det vill säga om man glömmer bort att vattna växterna under för lång tid. Det går förmodligen att använda krukorna till spelpjäser även med levande växter i men de blir troligen inte riktigt lika lättmanövrerade då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar