söndag 5 augusti 2018

Hushållsbestyr

I början av sommarlovet så talade jag om för mina söner vilka sysslor jag önskade att de skulle sköta i hemmet under perioden de var lediga och jag arbetade. Viss ersättning utlovades också om jag inte konsekvent skulle behöva påminna dem om de bestämda hushållsbestyren. Detta har gjort att jag numera kan förstå hur jag själv låter emellanåt. Yngsta sonen har åtagit sig att se till att vissa sysslor har skötts exemplariskt och utan några som helst utrymmen för klagomål. Från min sida i alla fall. Han har däremot haft en del att påtala om mina förehavanden gällande framförallt disken. Jag har nämligen en viss ovana att lämna en mugg med rester av kaffe och mjölk i på köksbänken när jag ilar iväg till arbetet på morgonkvisten. Denna olat har såklart uppmärksammats och jag har fått påpekat för mig att det blir ränder i kaffemuggarna vid ett sådant förehavande och att så ska de inte se ut. Nu går dessa ränder bort efter att muggarna har stått en stund i diskmaskinen men det har inte riktigt accepterats som försvar. Själva diskmaskinen behöver såklart även startas och ett program behöver få gå färdigt för att disken ska bli ren. Det räcker inte med att man bara ställer in disken och väntar en liten stund och så är det per automatik rent sen. Någon sådan magisk maskin finns det nog inte ens. Om man inte har en hemlig betjänt som smyger runt och utför sysslor i smyg förstås. Fast då skulle ju denne behövt starta diskmaskinen ändå så det skulle vara fusk. En betjänt skulle i och för sig vara trevlig att ha ibland. Inte alltid, men ibland när man känner att man inte riktigt hinner med. Jag har även fått vissa klagomål från yngsta sonen om att disk som lämnats i diskhon inte alltid är ordentligt avsköljd. Nu är det sällan så att det står någon disk där men jag får erkänna att det händer. Vid förekommande fall är den dock oftast lämnad där av storebrodern och inte av mig, men jag har fått ta emot kritiken som uppstått. Yngsta sonen har med beskrivande tydlighet förklarat att det inte alls är trevlig att behöva ta upp kladdig disk med matrester på för att stoppa in den i diskmaskinen.

Äldsta sonen har inte riktigt med samma handlingskraft åtagit sig sysslorna men han har utfört de flesta av dem. Även om några påminnelser har behövt göras vid några tillfällen så känner jag att även han ändå har fullgjort sin del av mitt avtal. Får erkänna att det har varit mer mitt avtal eftersom det är utformat efter mina åsikter och idéer, och inte riktigt sönernas, även om de har godtagit avtalet. Även äldsta sonen har haft vissa synpunkter på mina morgonbestyr. Jag har under värmen som varit haft lite extra svårt att välja ut lämpliga kläder för dagen och särskilt en morgon så fick jag någon form av totalt hjärnsläpp och total beslutsångest vilket resulterade i en provnings och förkastningskavalkad utan dess like. Detta upptog klart mer tid än jag hade att spendera så när jag så småningom kom fram till något som jag ansåg att jag kunde känna mig något sånär bekväm i och inte heller skulle smälta bort i så hade jag inte riktigt tid till att dölja alla spår. Samma kväll fick jag därför påpekat för mig att man ska hänga upp sina kläder och definitivt inte bara slänga dem på sängen och låta dem ligga kvar där. Framförallt inte om de är rena för då kommer våra kära små fyrfotingar att mysa ner sig bland dem.

Jag är emellanåt lite lätt osäker på om jag har lyckats eller misslyckats med uppfostran av sönerna med tanke på deras uppfattning om mina förehavanden. Fast de kan faktiskt bete sig som riktig trötta odrägliga tonåringar också så helt totalt kan jag inte ha misslyckats ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar