onsdag 8 augusti 2018

Solskydd

Tidigare idag så fick jag för mig att jag skulle försöka ordna med ett lite provisoriskt solskydd vid våra takfönster i vårt vardagsrum. Jag har en mer långsiktig plan men eftersom själva planeringsstadiet i sig har blivit väldigt långt så har jag inte ordnat med något och tänkte att något temporärt kanske jag kunde ordna i alla fall. Trodde jag. En kort stund. En idé formade sig i alla fall i mitt lilla huvud under förmiddagen och vid lunchtid hade den format sig så pass att jag hade klurat ut vad jag skulle behöva av det material som fanns att tillgå hemma. Någon utflykt tänkte jag nämligen inte ge mig i kast med så solskyddet skulle skapas med befintligt material eller inte alls.

Började med att mäta upp bredden på fönsterna. Sedan rasslade jag upp i klädkammaren för att se vad för tygliknande material som fanns där. Stod och flaxade lite med armarna i hallen för att skaka ut en gardin varpå äldsta sonen såg mig och frågade om jag höll på att göra en klänning. Nekade till det och förklarade bara att jag hade fått en idé. Sonen släppte frågan då han känner mig tämligen väl och oftast vet när det är bäst att bara låta mig hållas och inte ifrågasätta så mycket. Jag greppade till slut fyra likadana gardinlängder, en spiklåda och en hammare och gick ner med allt till vardagsrummet. Även yngsta sonen frågade vad jag höll på med men han lät det snabbt bero även han. Dock påpekade han att om jag tänkte stå och utföra vad jag nu tänkte göra så borde jag nog hitta något bättre att stå på för att inte få otroligt ont i rygg och nacke efterföljande dag. Därför gick jag ut i förrådet och hämtade in en stege vilket underlättade rätt rejält. Efter att ha strukit på en gardinlängd så klättrade jag upp högst upp på stegen med en gardin, spikar och hammare i handen. Strök gardinen först för jag insåg att om jag lyckades så skulle jag bli mäkta irriterad på att gardinen var skrynklig och den skulle inte direkt gå att ta ner igen. Men jag strök bara en. Vilket senare skulle visa sig räckte gott och väl.

Tryckte igenom spiken genom tyget på lagom avstånd från väggen för att kunna använda hammaren och slå i den i listen. Slå i piken alltså, hammaren höll jag i ett rätt stadigt grepp för att inte råka tappa den och därefter slänga ut den genom fönstret. Takfönsterna är inte öppningsbara så skulle något åka igenom dem så skulle de gå sönder, och det skulle bli en lite jobbigare situation att hantera än att solen skiner in. Efter några försök så förstod jag att spik inte skulle gå att använda för att fästa tyget på planerat ställe. Listen var nämligen lika hård som sten. Klättrade ner från stegen och blängde lite surt på listen en stund. Det hjälpte föga men kändes bra. Kom då på ett annat eventuellt uppsättningsalternativ. Tidigare under förmiddagen hade jag använt dubbelhäftande fästkuddar för att sätta upp belysning bakom TV:n så jag hämtade dem. Klippte till ett stort antal bitar och tryckte fast dem både mellan tyget och på tyget och klättrade sedan upp på stegen igen för att trycka fast dem på listen bredvid fönstret. Pressade så pass mycket på fästkuddarna så att jag var på väg ner från stegen, utan att använda de steg som är avsedda för att kliva på, men lyckades i sista sekunden få tag i en vägg. Tog mig ner till golvet igen, den avsedda vägen, och studerade resultatet och funderade över om jag var nöjd eller inte. Helnöjd var jag inte men det skulle eventuellt kunnat accepteras. Sträckte ut mig på soffan för att vila nacken lite och kunde samtidigt studera upphängningen. Då släppte en tygbit från en fästkudde. Låg kvar på soffan och såg hur bit för bit släppte tills gardinen slutligen föll lite snyggt över stegen så att den såg ut som ett spöke. Insåg att fästkuddar inte skulle gå att använda heller och försökte komma på om vi hade något annat användbart hemma. Slumrade därefter till en stund men drömde inte om några genialiska uppsättningsalternativ så när jag vaknade till klev jag upp och plockade resolut undan alla sakerna igen. Kom till och med ihåg att ta bort de sista fäskuddarna  som satt kvar på listen innan jag bar ut stegen så jag kände mig lite nöjd ändå.

Tror att jag efter dagens övningar har utrönt de temporära lösningar jag skulle kunna tänka mig så jag får återgå till den mer långsiktiga planen. Och se till att den slutar vara endast en plan utan blir utförd istället. Men, jag tror att jag ska be någon annan sätta upp det. Efter att jag har gått hemifrån så att personen får svära ifred.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar