söndag 5 januari 2020

En ny regnjacka

Under hösten skulle jag åka på kurs. Jo, jag kom faktiskt iväg också. Väderutsikterna innan vår avresa var skapligt ostadiga så det var önskvärt att man tog med sig en regnjacka. Eller önskvärt och önskvärt men det stod med som förslag från resebyrån då en rejäl mängd nederbörd förväntades. Så, regnjacka och bikini behövde alltså packas ner. Förutom övriga kläder så klart. För både värme ute och halvkylig kurslokal vilket skapade en del huvudbry sista kvällen innan avresan. Jag packar nämligen snudd på alltid i sista minuten. Fast jag brukar försöka att tänka igenom packningen dagarna innan om det är något som eventuellt behöver införskaffas. För klädaffärer har inte öppet nattetid. Förutom på nätet då, men man får det definitivt inte levererat till klockan fyra morgonen efter så det är liksom ingen större idé att söka på nätet när man behöver något nyss. Det jag kom på att jag eventuellt behövde inför denna resa var i alla fall en ny regnjacka. Den gamla hade gjort sitt och jag hade dessutom gjort mig av med den så jag kunde inte ens ha med den i reserv. Hade en annan jacka i åtanke som kanske skulle hålla emot ett lättare regn en liten stund men som absolut inte är någon fullgod regnjacka.

Dagarna innan avresan gick jag av en slump förbi en affär som just då hade en väldigt bra rabatt på regnkläder varpå jag gick in för att se om de möjligtvis hade just min nya jacka hos sig. Kikade runt på lite olika modeller och färger och funderade över vad jag möjligtvis skulle kunna tänka mig. Plockade åt mig ett potentiellt alternativ och strosade vidare fram och tillbaka bland klädställen medan jag fortsatte mitt funderande. Den jacka jag plockade åt mig var den sista i min storlek och jag ville inte snopet komma fram till att någon annan precis plockat åt sig den om det nu var så att det skulle bli min nya regnjacka. För då skulle det ju inte längre vara möjligt att köpa den. Inte till mig själv i alla fall.

Fann en utmanare till jackan jag gick och bar på under armen. Det var en rosa regnkappa. Rosa är inte riktigt min färg men så många andra går runt och ser tjusiga ut i rosa kappor så jag tänkte att jag skulle ge det ett försök i alla fall. Insåg väldigt raskt att det inte var något för mig. Alls. Färgen var väl överkomlig och det var förvisso en rejäl rabatt men den var definitivt inte tillräcklig för att täcka upp för det skarpa ogillandet av fickorna. Hängde snabbt tillbaka den och begav mig mot kassan med jackan som jag burit runt på en stund. Den är gråblå vilket tydligen passar mig bättre.

Ett tag senare såg jag en kvinna med en lite mer skarpt rosa kappa, än den regnkappa jag provade. Det stärkte min övertygelse ytterligare över att mitt beslut varit korrekt. Kvinnan ifråga passade mycket bra i sin rosa kappa medan jag mer skulle ha liknat en griskulting som lärt sig att gå på två ben. För jag skulle inte krypa runt på alla fyra om det regnade så kultingen skulle ha lärt sig att gå på bakbenen. I sagan om vargen och de tre grisarna går ju grisarna på två ben så det borde inte vara omöjligt. Inte hypotetiskt i alla fall. Och om nu någon undrar så skulle jag inte krypa runt på alla fyra om det inte regnade heller för den delen. Jag går helst alltid på fötterna utan att blanda in händerna.



En av dagarna regnade det en del men i övrig så bestod vattnet vi såg mest av badbart sådant så regnjackan användes inte förrän vi skulle åka hem.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar