söndag 5 januari 2020

Allt är N's fel

Jag fick för någon månad sedan mer eller mindre ett löfte om att jag fick skylla allt på N. N står i detta fall inte för den berömda Någon som gärna får stå till svars för det mesta både i tid och otid. Det står inte heller för hans kusin Någon Annan som också kan få sin beskärda del av ovett eller behöver åta sig  uppgifter som man själv eller Någon inte har lust eller ork att befatta sig med. För en hisklig massa år sedan så jobbade jag på en arbetsplats där det fanns en tydlig text i lunchrummet om att varken Någon eller Någon Annan arbetade där så man behövde ta hand om sin egen disk och även utföra sina egna arbetsuppgifter. Jag var vid den tiden ganska ung och oerfaren så jag hade ännu inte fått erfara hur betydelsefulla och viktiga dessa Någon och Någon Annan kan vara på en arbetsplats, så jag tog det med jämnmod och utförde mina uppgifter själv. Har sedan dess förstått att det finns en hel uppsjö med liknande texter som kan beskådas i flertalet lunchrum på olika arbetsplatser. Tror dock inte att de är så vanlig förekommande i hem.




Nåväl det var ju N jag tänkte på när jag satte mig för att skriva och inte olika lappar...

Det började egentligen med att jag fick skylla en eventuell ankommande förkylning på N då dennes fader var förkyld. Dock eskalerades det efter en relativt kort diskussion till att man kan skylla allt på N. Nu deltog inte N själv i diskussionen, då han inte var närvarande, så han hade ingen som helst möjlighet att försvara sig eller att ens försöka bestrida det faktum att allt går att skylla på honom. Sedan har N förmodligen inte riktigt kommit så långt i sitt tal att han skulle kunna anföra något längre invecklat försvarstal. Samtidigt kan barn vara skapligt tydliga med vad de vill så jag låter det vid närmare eftertanke vara osagt om N skulle försvarat sig eller ej. Några veckor efter faderns och min diskussion blev jag i alla fall förkyld. Den borde inte riktigt gått att skylla på unga herr N men jag antydde något sådant och fick godkänt på att göra det ändå. Så hädanefter kommer jag alltid att skylla alla förkylningar på herr N. Även om jag har fått tillåtelse att skylla allt på N så känner jag ände ett litet ansvar att inte belasta honom med alltför mycket, för tids nog kommer han säkerligen skaffa sig alldeles egna bekymmer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar