onsdag 6 september 2017

Lilla snigel akta dig


Denna lilla krabat har irrat runt de senaste dygnen på ett område som inte är större än 30 kvadratcentimeter. Om man vill att det ska verka som en lite större yta så kan man skriva det i kvadratmillimeter istället för då blir det hela 300 stycken men jag håller mig hellre till centimeter. Det är en vinbergssnäcka, vilket är en av de arter av sniglar som jag faktiskt kan namnge. Fast lite tidigare i livet så trodde jag att de hette vinbärssnäcka så jag får passa på att be alla sniglar om ursäkt för att jag har kallat dem vid fel namn. Vinbergssnäckorna i alla fall, resten av alla snigelar har jag inte lärt mig artbestämma än så jag får återkomma till de när jag har utökat mina kunskaper om blötdjur. Namnet vinbergssnäcka kommer från dess ursprungliga miljö bland vinbergen i mellaneuropa. Om just denna lilla snigel har fördruckit sig på vin kanske det kan vara förklaringen till att den bara verkar irra runt. Den kanske var med på grannens fest där de lekte svenske kocken och kastade rödlök omkring sig. Eller så lyckades den smita undan från att tillagas i sista stund och kanske har hamnat i chock efter det och därför inte är kapabel till att förflytta sig särskilt långt. Grannen hade kanske en fransman som gäst och fransmännen uppskattar att vitlöksgratinera just vinbergssnäckor, vilket är en rätt välkänd rätt och då kallas escargot. 
 
Den har förflyttat sig lite ändå så den är inte förstenad. Den har under natten till idag till och med tagit sig upp från en stenplatta på marken till väggen. Därav den lite udda vinkeln på fotot. Det är inte så att jag tog ett glas vin till frukost och ramlade omkull när jag rusade ut för att fotografera den innan jag ilade vidare till jobbet. Placeringen är dock rätt passande om man betänker att de i det brittiska köket länge kallade sniglar för wall fish. Vägfisken importerades förmodligen till Sverige under medeltiden av munkar. Den katolska kyrkan ansåg att snigeln var en fisk, och inte kött, och därför fick de äta dem även under fastan. Jag är inte särdeles förtjust i att äta sniglar så den lilla krabaten kan känna sig rätt trygg på väggen på baksidan ett tag till. Men, jag kan väl ändå anse att den borde vilja vidga sina vyer inom en relativt snar framtid för det borde bli lite långtråkigt att hålla sig inom ett område på endast 30 kvadratcentimeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar