söndag 3 september 2017

En ny kabinväska

Jag ska resa bort några dagar under oktober och jag behövde därför inhandla en resväska. Eller snarare en kabinväska eftersom själva flygresan kommer att göras med Ryanair. Senast jag var ute och reste så fick jag låna en resväska av en kollega men jag har under en längre tid känt att jag vill ha en egen resväska. Min affärsplan kring elefantsafarin har inte vidareutvecklats men vem vet rätt som det är kanske jag får en briljant idé och har möjlighet att flytta till någon söderhavsö. Det är inte så att jag varken har rest eller ägt någon resväska tidigare men de hade gjort sitt och förpassats till resväskehimlen så jag gav mig iväg för att se hur utbudet såg ut.

Väl i butiken som säljer bland annat resväskor i mitt närmaste centrum så stod jag och tittade lite på utbudet och sedan började jag kika lite närmare på lapparna som satt på de två närmaste väskorna. Jag hade nämligen tagit rätt på att en kabinväska får inte överskrida måtten 50x40x20cm. Den närmaste mjuka väskan klarade måttkraven men den hårda som stod bredvid var för stor med 3cm så den behövde jag inte längre bry mig om. Den som klarade kraven var svart och något jag, och säkert de flesta andra som någon gång rest, har insett är att svart är en otroligt populär färg så därför vände jag mig mot väggen där fler kabinväskor fanns att beskåda och noterade att det fanns en blå mjuk väska också. Det var inget direkt fel på den blåa nyansen men den kändes inte som "oh den vill jag ha!" men jag lyfte i alla fall ner den på golvet för att ställa den bredvid den svarta mjuka väskan. Klurade ut hur dagens låsmekanismer fungerar och vände och klämde lite på dem båda. Väskorna alltså. Jag demonterade inte själva låsen. Läste på etiketterna om hur mycket de vägde och vilken volym de hade och började inse att den svarta tilltalade mig mer än den blå. Så mycket för att vara unik och individuell. Samtidigt som jag själv letade kabinväska så var det ett annat par som gjorde samma sak. De tittade på en röd och en svart och stod och valde mellan dem. Eftersom jag gett upp min originalitet i färgval så blev jag intresserad av den svarta som de tittat på. När de tittade på en annan väska så gick jag därför fram till den svarta hårda väskan och öppnade den för att se hur den såg ut inuti och kontrollerade även mått och vikt på etiketten. Det visade sig att de i ungefär samma ögonblick bestämt sig för att köpa just den väskan som jag satt på huk framför och höll i. Eftersom jag överhörde dem så förklarade jag att de absolut kunde få köpa väskan om jag bara fick titta klart på den först. Jag hade ju gott om tid på mig att inhandla en kabinväska och det kändes som att kvinnan i paret hade lite mer bråttom att få fatt i en väska så jag tänkte inte hindra henne utan kunde vänta på att få fatt i en likadan om jag nu ville ha just en sådan. Butiksbiträdet var då rask och försvann ut på lagret och hämtade en likadan som paret ifråga nöjt inhandlade. Det var inte enbart positivt för min del för jag hade ju då kvar ännu ett alternativ bland alla andra, och val är inte alltid min starkaste sida.

Den unga tjejen som jobbar i butiken frågade om jag behövde hjälp och jag kan inte riktigt erinra mig vad jag svarade men det var förmodligen ett jakande i någon form för jag hade vid det här laget insett att jag faktiskt behövde just hjälp. Hon förklarade att en del kabinväskor var expanderbara men det var inte vad jag sökte efter, eftersom jag har ett mått att hålla mig till. Nu kanske jag kommer att använda väskan ifråga någon mer gång men jag kände just då att jag inte behöver luras till att packa mer än nödvändigt någon gång. Det kan tänkas att jag kommer att ångra det beslutet men det får jag hantera då. Mina tankar började gå från att vilja handla en mjuk kabinväska till en hård så butiksbiträdet var vänlig och plockade ner ytterligare en svart som klarade måtten men som hade större volym. Hon ställde ner den bredvid den andra svarta som jag redan stod bredvid och föreslog att jag skulle dra dem båda samtidigt och till och med spegla mig med dem. Jag är inte förtjust i att spegla mig så den delen tackade jag nej till men jag stod där och snurrade lite på dem. Drog upp och ner handtagen några gånger på båda väskorna och jämförde dem storleksmässigt. Det gick att se att det senaste tillskottet bland valen skulle rymma mer. Jag stod där och snurrade på dem båda och funderade lite. Det är lite märkligt hur man beter sig när man ska köpa en sak ibland. Man gör saker som man aldrig mer kommer att göra efter att ha köpt produkten ifråga. I mitt fall så missar jag dessutom att göra sådan som man egentligen borde göra, som att kontrollera hur väskan ser ut inuti eller om tightsen har någon text på vaden till exempel.

Den sista väskan var nog den jag skulle kunna tänka mig att köpa men jag stod och plirade lite med ögonen och funderade över den svarta färgen. Den var svart men lite metallisk så den glittrade liksom lite och jag är inte glittrig av mig. Jag har några få klädesplagg i min klädkammare med glitter i och de kommer att behöva vänta oändligt länge på att komma ner från galgarna. Om de någonsin kommer att användas. Man kan undra varför jag köpt dem över huvud taget men av någon anledning så trodde jag väl att de skulle komma till användning när jag stod i butiken. Jag har i alla fall dragit viss lärdom av mina tidigare misslyckade inköp och förstod att jag inte skulle vara helt bekväm med en glittrig kabinväska. Butiksbiträdet var lika rask som när hon försvann ut på lagret en stund tidigare och plockade ner en grå likadan kabinväska. Den är förmodligen lite metallisk även i den gråa varianten men den glittrar inte lika mycket så den kändes som ett klart bättre alternativ och mer jag. Jag tog ett snabbt beslut om att köpa den gråa kabinväskan för då skulle jag inte behöva fundera mer över fördelar och nackdelar med en mjuk kontra en hård väska, mått, vikt eller volym. Meddelade mitt beslut till den unga tjejen och tackade henne för hjälpen med mitt uppdrag. Hon förklarade att det var hennes jobb och att det kunde vara knepigt för andra att ha koll på sådana saker som man behöver veta när man ska köpa en resväska. Jo det kunde jag väl hålla med henne om men jag var tacksam för hennes assistans ändå. Jag talade dock inte om att jag för typ 25 år sedan stod precis som hon gjorde idag och sålde bland annat resväskor inom samma butikskedja. Den kedja jag jobbade för finns förvisso inte längre för den blev uppköpt av butiksbiträdets arbetsgivare för ett antal år sedan. Innan jag betalade för väskan så frågade jag om det var möjligt att få lämna kvar väskan i butiken medan jag gick iväg för att handla äpplen och tvättmedel. Det var inga problem alls. Fick till och med förslaget att jag kunde storhandla för att testa väskan lite mer ordentligt. Det var ett fint förslag men hon har ingen aning om hur jag storhandlar så jag lät det bara bero. Det är väl förresten bara jag som är så egen så att jag talar om vad jag ska handla och inte bara nämner att jag ska handla.

Väl inne i nästa butik så plockade jag åt mig äpplen och la dem i en påse. Insåg sedan att jag inte brukar handla tvättmedel i butiken ifråga och började fundera över var det var placerat. Hittade så småningom rätt hylla och kom då på att sista jag skulle handla flytande tvättmedel så fick jag i stort sett bara upp förslag på kapslar. Denna förändring i tvättmedelsindustrin hade helt gått mig förbi. Eftersom jag nu stod i en butik och faktiskt kunde klämma lite på förpackningarna och även läsa vad som stod på dem så började jag studera beskrivningen. Jag kan förstå poängen med kapslar för det minskar förmodligen drastiskt överdoseringen av flytande tvättmedel men kapslar ska inte användas i en kombomaskin, vilket jag har, så jag ställde tillbaka förpackningen på hyllan. Efter en del sökande så fann jag till slut vanligt flytande tvättmedel som jag kunde tänka mig att köpa så jag la ner det i korgen. Begav mig sedan mot kassan för att betala även för dessa varor. Motstod impulsen att handla 41 liter mjölk för att testa om min nyinhandlade kabinväska verkligen kunde rymma så mycket som etiketten utlovade. Just mjölk kanske inte är så roligt att hälla ner i en ny fräsch väska men den skulle behöva hällas ner i väskan eftersom förpackningarna utökar volymen och därmed inte skulle ge ett korrekt resultat. Jag har burit hem otaliga liter mjölk genom åren så därför använder jag ofta det som jämförelse både för vikt och volym. Nu väger inte en liter mjölk ett kilo utan 1.062 gram men det får duga ändå. Självklart har frågan hur mycket en liter mjölk väger dryftats och kontrollerats i hushållet.

Uträttade ytterligare ett ärende innan jag gick tillbaka för att provpacka och hämta upp min nya väska. Tre äpplen och tvättmedlet gick ner utan några som helst problem. Butiksbiträdet var upptaget med andra kunder, men hon pausade för att ta fram min väska, så jag lät bli att berätta om mitt mjölktest. Jag hade ju ändå inte handlat 41 liter mjölk.


Tror att jag ska kalla den för Pärlan. Har ju ingen bil att namnge 
så då kan jag väl få namnge min kabinväska istället. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar