fredag 8 september 2017

FF

Igår kväll hade de små fyrfotingarna FF. Det innebar inte föräldrafritt som de flesta förmodligen tolkar det som, utan att de hade en förfärdigad födoutgivare. Alternativt kan det tolkas som fyrfotingsfest för det är en tämligen korrekt beskrivning av vad de små faktiskt hade. Efter att vi icke fyrfotingar hade intagit den middag jag hade handlat med hem så kraschade jag ner på soffan utan att passera gå. Mr T satt dock och tiggde vid matbordet men vi lyckades alla hålla oss från att erbjuda honom någon smakbit. 

Eftersom det är lite mer kylslaget väder ute under denna årstid så har vi inte längre dörren på baksidan öppen under kvällarna, så att de små kan gå in och ut som de själva vill. De behöver därför släppas in och ut när vi uppfattar att de vill åt ena eller andra hållet. Igår kväll var jag så pass slutkörd så att jag inte orkade med denna dörröppningstjänstgöring särskilt länge så när de båda hade hamnat på insidan av dörren, och jag hade lyckats stänga den efter dem, så beslöt jag mig för att inte släppa ut dem igen utan kröp ihop under en filt i soffan. Fyrfotingarna försökte påkalla min uppmärksamhet vid ett par olika tillfällen men jag stålsatte mig och stod emot deras jamande, krafsande och andra otyg som de företog sig och som brukar fungera. Så småningom slumrade jag till och då antar jag att de gav upp med sina försök till att få komma ut. Men de hade då lite långtråkigt. Eftersom jag inte befann mig i ett särskilt vaket tillstånd så vet jag inte vems idé, utav de två små, det var att börja leta efter saker de kunde roa sig med. Men de var båda rätt aktiva när jag vaknade till efter en stund. Vi har en kattställning i vardagsrummet och i den finns en kub med ett hål i och i den kuben brukar jag samla ihop alla leksaker som tillhör de små. En del leksaker är inköpta, några har de fått och några andra har vi gett upp kampen om föremålet ifråga och låter dem helt enkelt behålla dem. När jag tillfälligt vaknade upp ur mitt slumrande så var de små missarna fullt sysselsatta med att försöka övertyga sin broder om att en av alla de saker som de fått fram var just dennes. De var alltså rätt oense, så som syskon kan vara ibland, men jag ansåg inte att de behövde någon assistans så jag lät dem hållas och slumrade till igen. 

Mitt slumrande och fyrfotingarnas jakt på saker att ha roligt med pågick under större delen av kvällen i någon form av symbios. När jag emellanåt vaknade till så kunde jag konstatera att mängden saker fyrfotingarna släpat fram utökats markant mellan gångerna som jag lyckades öppna ögonen lite och faktiskt kunde ana i alla fall konturerna av dem. Sakerna alltså. De små var varken synbara eller urskiljningsbara varje gång. Så småningom ansåg jag att klockan var så pass mycket så att vi alla människor i hushållet borde ramla ner i respektive säng och sova på riktigt. Det var inte så att jag hade låtsassovit på soffan, utan på riktigt syftar mer på att man inte behöver kliva upp igen förrän det är morgon. Jag har tidigare lärt mig att tvinga de små fyrfotingarna att gå och lägga sig för natten är en i stort sett omöjlig uppgift så de fick fortsätta med sina aktiviteter. Föreslog dock för dem att de kunde hålla till på nedervåningen men de kände sig först manade att se till att jag kom uppför trappen ordentligt. Den omtanken hade jag gärna besparats då de istället höll på att fälla mig ett par gånger. Så småningom så sänkte sig lugnet i hushållet och jag somnade. Eller lugnet stämmer egentligen inte riktigt för de små verkar ha röjt järnet halva natten, men jag somnade gott i alla fall. 

På deras fyrfotingsfest har även viss förtäring erbjudits. Inte med min tillåtelse utan de har helt enkelt försett sig själva med vad de önskade. De har öppnat skåpet med kattmat och därinne finns även kattgodis. Eller snarare, det fanns. De har ätit upp allt godis under natten till idag. Dessa spår av nattens festligheter fann jag på mattan under köksbordet när jag kom ner till köket i morse. Det är en fluffig boll som tidigare satt fast på kattställningen, en tom och bitvis vältuggad förpackning för kattgodis och en del av en annan leksak som de tidigare har slitit i stycken. Fyrfotingarna verkar ha haft en rejäl tillställning för Mr T satt bredvid äldste sonen vid frukosten och såg väldigt trött ut. Båda såg i och för sig trötta ut men Mr T brukar vara klart piggare på morgnarna än han var just dag.  


 
I kväll får jag nog återuppta dörröppningstjänstgöringen så att vi får en lite lugnare kväll och natt. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar