söndag 10 september 2017

Höstlöv

I slutet av varje sommar sker något magiskt i vårt hushåll. Detta har skett i många år så det är inte en engångsföreteelse utan det inträffar verkligen varje år. Det som sker är att bladen på växterna blir gula. Då menar jag inte att bladen på växtligheten utomhus börjar skifta i vackra gula och röda nyanser utan de blad jag syftar på finns endast inomhus. Bladen utomhus är fortfarande fyllda med klorofyll och skiftar i olika gröna skalor medan de som befinner sig inom väggarna till vårt hushåll byter färg till gula. Orsaken till detta lite lätt lokala färgbyte på bladen beror på att jag i slutet av sommaren helt enkelt verkar glömma bort att vattna krukväxterna inomhus. Varje år! Jag drar alltså inte lärdom utav effekten som uppstår av den lokala torkan utan går sonika förbi krukväxterna inomhus för att vattna växterna utomhus istället. Det är lite som att det finns en viss begränsad mängd krukor som jag kan förmå mig till att vattna och att den mängden vida överskrids när jag även har krukor utomhus.

 Gårdagens skörd av gula blad

Igår rensade jag ur krukorna utomhus och ställde undan dem för vintern i förrådet på baksidan. Min förhoppning är att de växter som finns inomhus nu ska bli ihågkomna och inte bli förbisprungna till förmån för krukorna utomhus. I alla fall inte förrän till sommaren. Det är ungefär den tid de brukar behöva för att bli frodiga och gröna igen. Krukväxterna överlever således denna behandling år ut och år in. De som inte överlever åker raskt ut. Det finns två nya exemplar i vardagsrumsfönstret eftersom jag försöker dölja de lätt ledsna spretiga tingesterna som står där sedan tidigare. Huruvida dessa nytillskott kommer att överleva perioderna av total torka återstår att se. När jag pysslade med krukorna utomhus så stannade jag stundtals upp för att beundra luktärten som växer och klättrar mot ena väggen på förrådet. Den har nämligen fått någon form av frispel och blommar för fullt för tillfället. 


Luktärten är en ettårig växt men denna återkommer år efter år. Det kan i och för sig vara så att jag inte riktigt begripit det här med ettårig och flerårig för jag river och rensar bort de vissna stänglarna någon gång efter att de har vissnat och sedan växer det upp nya nästa sommar. Ettårig torde därför betyda att de växer om från grunden och inte att de fortsätter växa på samma stänglar. Jag har dock tidigare tolkat det som att efter ett år växer det inget nytt. Alls. Men det gäller uppenbarligen inte. Kan därför anse att det borde finnas fler beteckningar än ettåriga och fleråriga växter så att icke trädgårdskunniga människor, som jag, skulle ha en utökad möjlighet att förstå hur det verkligen ligger till. Förvisso kanske det finns fler beteckningar men jag har i så fall inte kommit så långt i mitt lärande än. Jag har fullt sjå med att se till att alla växter som jag har tagit på mig någon form av ansvar för får rätt mängd vatten. 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar