lördag 2 september 2017

Att göra en tavla, eller två

Idag har jag gjort en tavla, eller snarare två faktiskt! Uttrycket att göra en tavla tros komma ifrån att andra kommer att komma ihåg att man har har gjort bort sig så till den grad att de kommer ihåg hur det såg ut. Som en tavla alltså. Nu har jag otroligt nog inte gjort bort mig katastrofalt idag utan jag har faktiskt gjort två tavlor som ska hänga på ena väggen i köket. Eller, gjort och gjort, ramarna inhandlades för flera år sedan men de hade ännu inte kommit till användning. Förrän idag. Planen för vad de skulle användas till utformades för några månader sedan men ibland tar det lite tid från tanke till en faktisk åtgärd. Förra tavlan som hängde på väggen i köket råkade åka i golvet för rätt länge sedan men jag blev inte alls besviken över dess fall och det förfall som själva fallet ledde till utan snarare tacksam. Det var nämligen en tavla jag bara hade hängt upp efter att vi flyttat in för att det inte skulle se tomt ut och inte för att jag egentligen ville ha tavlan, vare sig där eller någon annanstans. Jag letade sedan under några månader efter någon form av ersättning men efter att ha rådfrågat sönerna om vad de tyckte om mina olika förslag och inte fått särskilt positiva reaktioner så la jag sökandet på hyllan under en tid. De förslag som en av dem gillade ogillade den andra och tvärtom vilket bidrog till att jag tillfälligt gav upp. Jag lärde mig dock lite om vad de uppskattar och inte uppskattar. Yngsta sonen ogillar till exempel skarp alla dessa små positiva budskap som gärna skrivs på diverse saker för tillfället. Dock har vi en katt i trä på kylskåpet med texten "katt åt engelsk hund, dog" den gillar han men den är å andra sidan inte särskilt positiv.

Idag tog jag i alla fall till slut tag i att försöka förverkliga den plan vi kommit fram till och enats om var en god idé. Eftersökandet av motiven hade jag gjort tidigare under veckan så nu var det mer att se till att justera färgerna lite, skriva ut och passa in dem i passpartouterna. Efter diverse försök att redigera bilderna så fick jag till färgerna så att de inte skulle skära sig alltför mycket mot köksväggen. Därefter fortsatte jag med den inte helt förutsedda prövningen att skiva ut bilderna. Min skrivare och jag är inte alltid helt ense om vad som bör skrivas ut och så var fallet definitivt idag. Skrivaren hade ingen lust alls till att producera någon av mina utskrifter. Jag gick upp och klappade på den, det fungerade inte. Vidtog därefter lite mer verkliga åtgärder såsom att kontroller pappersmängden, mängden toner och internetuppkopplingen. Papper fanns, toner fanns och jag kopplade ifrån och tillbaka skrivaren till nätverket men den ville ändå inte åtgärda något av de dokument som stod och väntade. Jag tog bort alla dokument ur kön och påbörjade en ny kö. Även denna kö var helt stillastående. Ingen blev expedierad trots att mina dokument väntade lika tålmodig som en svensk som väntar på bussen i spöregn. Nu regnade det tack och lov inte i min klädkammare, där min skrivare står, utan det var en rätt behaglig miljö att vänta i. Även om det för min del kändes lite trångt att sitta på huk med datorn balanserades på ena armen för att slippa gå upp och ner för trappen hela tiden. Pausade med en mugg kaffe i köket, inte i klädkammaren för då hade det eventuellt kunnat bli spöregn för mina väntande dokument, och efter att jag hade fått i mig en tredjedel av muggen så fick jag en idé. Någon mer tekniskt kunnig person hade förmodligen kommit underfund med en lösning klart snabbare än mig men nu är jag inte mer kunnig än att jag kunde lösa problemet genom att göra på ett helt annat sätt. Men jag löste det ändå och det räcker alldeles utmärkt för mig, för det mesta.

Efter att jag skuttat ner för trappen med mina utskrifter i ena handen, jo jag skuttade, så tog jag fram saxen för att klippa isär och till motiven. Att klippa i papper lärde jag mig i en rätt tidig ålder så det ansåg jag inte skulle bli några problem. Det var det väl inte heller direkt förutom att jag fick lite oönskad hjälp av våra små fyrfotingar. Jag försökte vara lite försiktig för att inte vika papperna där jag ville att de även fortsättningsvis skulle vara släta och fina men det var inte helt enkelt när en fyrfoting samtidigt ville fånga den bit som jag försökte avlägsna. Ville även undvika att av misstag klippa i någon tass eller svans som for förbi. Till slut så lyckades vi enas om att de kunde få de bitar som jag inte tänkte använda till tavlorna och de fick ha dem på golvet och inte på bordet. Efter att ha klarat av konststycket att inte skada någon av de små eller klippa mig själv i fingrarna så plockade jag bort bakstyckena på tavlorna och la in papperna. Innan jag satte fast bakstyckena igen så var jag ordentlig och kontrollerade jag att jag hade satt alla bilderna åt rätt håll och att inte någon hade hamnat upp och ner, vilket lätt skulle kunnat ske.



Tada! Dagens två tavlor. Förvisso ligger de på 
köksbordet än så länge men de kommer förhoppningsvis
upp på väggen inom en relativt snar framtid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar