lördag 10 augusti 2019

Se upp, städning pågår

Förra helgen var det dags för en god vän att städa. Jag fick då frågan via sms vad det är som gör att damm och annat skräp samlas cirka fem centimeter från mattkanterna och om jag kunde lösa mysteriet? Mitt svar var ett förslag om att vika upp alla mattkanter och sedan ordna korsdrag för att se om allt åkte ut eller åtminstone fördelade sig lite jämnare över hushållet så att det inte skulle vara lika märkbart. Ett annat förslag var att de skulle dansa en dammdans och se om de på det viset kunde få damm och annat att avlägsna sig. Indianerna dansar ju regndanser så varför inte. Dock påpekade jag efter lite närmare eftertanke att dammdansen eventuellt kunde slå fel ut då effekten skulle kunna bli att det ramlade ner en himla massa damm vilket inte alls var önskvärt. Då jag själv just då inte var särdeles dansant så kunde jag tyvärr inte åka dit och hjälpa till, men jag är övertygad om att de fick bukt med det okända fenomenet så småningom. 

Denna helg var det min tur att städa. Nu brukar jag göra lite stundtals märkliga insatser fortlöpande men idag behövde hela huset dammsugas ordentligt. Vi hade inte uppnått elefantnivå någonstans men små embryon gick att finna under soffan och sängarna när jag sökte riktigt ordentligt. Om du inte hänger med vid omnämnandet av elefanter så kan du läsa inlägget om elefantsafari så förstår du förhoppningsvis lite bättre vad jag menar. Utlovar inget, men det kan kanske bli lite lättare i alla fall. Då jag egentligen inte alls hade energi till att jaga runt med den lilla svarta idag så hann jag göra rätt många andra saker innan jag till slut plockade ut dammsugaren ur skåpet. Hann till och med ta en liten siesta! Och det är inte illa. Det kan till och med vara så att den gav mig rätt mycket extra energi för när jag väl kom igång så var jag lite överallt. Samtidigt. Sönerna sprang till och med fortare än våra små fyrfotingar när jag närmade mig idag. När jag städar ordentligt så både klättrar och kryper jag för att komma åt på så många ställen som möjligt för att motverka tiden det tar tills jag behöver göra om mitt lilla träningspass. Detta sker snudd på i ett tillstånd som furie så jag kan i och för sig förstå att övriga medlemmar i hushållet helst håller sig undan.

Vid ett tillfälle så backade Mr S alldeles förskräckt tre meter då jag behövde passera honom. Han hade fri lejd åt ett annat håll men tydligen tänkte han inte på det eller så ville han helt enkelt inte åt det hållet. Mr S höll ett stadigt öga på den lilla svarta och mig medan han på sitt lite komiska vis backade och vi passerade så raskt som möjligt för att inte orsaka ännu mer stress. Att sönerna lämnar rummet med ljusets hastighet när de ser mig närma mig kan jag acceptera, men de små fyrfotingarna föredrar jag att inte skrämma för mycket. Mr T noterade redan när den lilla svarta plockades fram varpå han raskt smet ut och fann någon klart tryggare plats att tillbringa de närmsta timmarna på. Hann slapp därmed möta den hemska surrande besten öga mot öga. Och även mig.

Mitt furie tillstånd är sådant att jag idag fick för mig att rengöra ugnsluckan när jag passerade köket för att lämna ifrån mig något. Insåg vid en anblick av klockan att någon form av middag behövde tillredas och att det var dags att sätta på ugnen för att kvällens förtäring inte skulle behöva inmundigas vid midnatt. Så då kunde jag lika gärna rengöra ugnsluckan först. Återgick sedan till det tveksamma nöjet att lyfta på soffkuddarna för att se vilka fynd som gömde sig där. Det var nämligen det jag höll på med när jag kom på att jag skulle ta skott från en krukväxt. För en stund innan dess hade jag insett att samtliga orkidéer som stått i ena badrummet hade tröttnat på den styvmoderliga behandlingen och helt enkelt vikit hädan för gott. Eventuella försök till första hjälpen hade varit totalt onödiga då de passerat det stadiet för länge sedan. De små krukorna var det inget fel på så det var dem som jag kom på att jag skulle hälla vatten i för att sedan ta skott från en lite mer härdad växt och se om det kommer att hända något. Något lär väl förvisso hända. Antingen dör de eller så bildar de rötter. Men vilket det blir återstår att se.

Detta lite udda sätt att städa på är kanske inte det mest effektiva avseende själva städningen men jag får ofta väldigt mycket annat gjort samtidigt. Vita handskar undanbedes dock vid ett eventuellt besök för jag har säkert missat något ställe när jag helt plötsligt har kommit på något annat som behöver åtgärdas. Men jag har lyckats dammsuga hela huset och den lilla svarta har återgått till att stå lite ledsamt i skåpet. Den lilla svarta är fortfarande ingen klänning utan vår dammsugare om du undrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar