onsdag 14 augusti 2019

REM

I slutet av 1900-talet fanns det en musikgrupp som hette R.E.M. och som blev väldigt kända. De valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2007 så de var med en bit in på 2000-talet också. Känner mig nästan alltid lite gammal när man diskuterar olika århundraden. Det var inte musikgruppen jag tänkte på när jag valde rubriken, men de ramlade liksom in i minnet på något magiskt vis, och då kan de vara värda ett omnämnande i alla fall. Min ålder har jag inte så värst mycket tankar kring heller utan den är mer som den är, och sen är det bra med det. Eller bra och bra, men den är inte påverkbar på något vis så den får liksom sköta sig själv och så hänger jag bara med.

REM kan även vara en förkortning av Rare Earth Element vilket innebär sällsynta jordartsmetaller. Mina kunskaper kring dessa är lika obefintliga som de är om REM som i detta fall syftar på ett kommando i olika programspråk. Men något jag däremot kan något om är REM-sömn. Jag vet att det, när det handlar om sömn, står för rapid eye movement. Exakt vad som pågår överlåter jag dock åt någon annan att förklara för där kommer åter igen mina kunskaper till korta. Det har i alla fall något med djupsömn att göra och det är bra för att man ska bli ordentligt utvilad. Detta diskuterade jag med en läkare under dagen idag när jag beskrev några av mina lite märkliga drömmar som jag har haft under den senaste tiden. De har alltså inte avtagit än. Drömmarna alltså.

De senaste tillskotten av drömmar, som jag kommer ihåg, är inte mindre märkliga än de tidigare och skulle säkerligen kunna ge en drömforskare något att begrunda en rätt lång stund. Tack och lov kommer jag inte ihåg alla drömmar även om en medvetenhet om att jag drömt lever kvar efter att jag har vaknat. Om jag skulle komma ihåg alla drömmar så skulle jag förmodligen rätt snabbt bli helt totalt galen för de är rätt rubbade. I en dröm så hittade jag gula lökar i alla skåp som finns i vårt hushåll. I par. Det var alltså inte så att skåpen var fulla med gula lökar utan de låg prydliga par i varje skåp. Att det skulle innebära att jag håller på med en storhandlingslista finner jag inte troligt då vi har gul lök hemma. Fast de kanske symboliserar något annat, vad vet jag.

En annan natt var jag på Ikea med tre vänner och jag hade handlat. Ingen annan fick handla utan de fick endast hjälpa mig att köra vagnar och bära. Då mitt rekord är tre överfulla vagnar på Ikea så skulle jag kunna tänka mig att jag försöker påtala för mig själv att jag inte ska göra om det, för det var faktiskt lite lätt besvärligt. Framförallt eftersom jag inte ens såg vart jag gick. Men det var några år sedan nu, och jag drog faktiskt viss lärdom av det, så jag borde inte behöva påminna mig själv om detta. Dessutom hade jag denna natt inte handlat särskilt mycket så jag hade till och med klarat det alldeles själv. Att man drömmer om att handla på Ikea är kanske inte så unikt. Många drömmer säkerligen både positiva drömmar och mardrömmar om det. Det som dock var lite mer udda i min dröm var att varje gång vi kom till en hiss för att åka ner till varuutlämningen så tog jag upp en kruka ur en kasse och drämde den i golvet. Det blev ett tjusigt skådespel av alla skärvorna varje gång. Den första var i en grön färg som jag inte gillade alls. Varför jag hade köpte den kan jag absolut inte förklara. Den andra var lila och jag kunde tycka att nyansen var acceptabel men slängde resolut ner även den i golvet för att se skärvorna sprida ut sig över golvet. Efter att jag slängt ner en kruka i golvet gick jag tillbaka till en kassa för att få hämta ut en ny kruka då den förra hade gått sönder innan vi lämnat varuhuset. Att det var jag som hade haft sönder dem nämnde jag inte. Och varför jag skulle bara få en ny kan jag definitivt inte förklara, men det fick jag. Detta moment upprepades väldigt många gånger. Jag kommer inte ihåg alla färger på krukorna förutom den fula gröna och den möjligtvis acceptabla lila men jag hann nog med hela regnbågen innan vi slutligen lyckades ta oss vidare. Minnet av drömmen förtäljer inte vad jag sedan fick för mig att göra på varuutlämningen men drömmen kanske återupptas någon annan natt och i så fall ber jag att få återkomma om det.

Kontentan av min lilla utläggning är den att läkaren tyckte att det var positivt att jag drömmer mycket för det borde innebära att jag har fått den djupsömn jag behöver. Drömmarna kommer tydligen mest efter det. Vi ska höras vid ett nytt tillfälle och om det är för att hon vill skratta åt mina lite märkliga drömmar och andra berättelser igen är jag lite osäker över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar