lördag 13 januari 2018

Nytt år, nytt hår

För lite över två decennier sedan så experimenterade jag lite med hårfärger men dessa experiment upphörde relativt tvärt efter ett totalt misslyckande. Mitt hår blev nämligen lila. Det var definitivt inte det tänkta resultatet och i slutet av förra århundradet var det inte heller så vanligt med lila hår, som det är idag, så det kändes som att det verkligen lös konstig person om mig när jag lämnade hushållets trygga vrå. Håret blev dessutom mörklila och det är en färg som jag absolut inte passar i, alls, vilket förstärkte intrycket av att jag troligen inte hade så bra koll på läget som en person kanske borde ha. Tack vare en vänlig granne som arbetade som frisörska så fick jag lite hjälp med att dämpa den för mig olämpliga och rätt skrikiga hårfärgen. Men sedan upphörde alltså allt pyssel kring hår och framförallt hårfärger under lite drygt två decennier.

För några år sedan så hade minnet bleknat tillräckligt från det oönskade hårfärgningsresultatet så jag gjorde ett nytt försök. Denna gång inhandlades en färg med hjälp av expediter, ja det ska vara plural, i en butik och den skulle även likna min egen hårfärg så jag ansåg att det inte kunde misslyckas totalt denna gång. Det gjorde det inte heller för det syntes knappt att jag hade färgat håret när det väl var klart. Dock var mitt hår eventuellt lite mindre flerfärgat än tidigare. Då syftar jag inte endast på de gråa hårstråna om börjar smyga sig fram utan mitt hår har på något lite märkligt vis någon form av naturliga slingor som går i lite olika toner. Detta beror bland annat på att mitt hår blir solblekt på sommaren som de flesta andras i och för sig också brukar bli så så himla märkvärdig är jag väl egentligen inte. Efter att ha konstaterat att det inte var så otroligt läskigt som jag mindes så har jag gett mig i kast med att färga håret ytterligare några gånger under de senaste åren. Jag har även minskat ner tiden det tar att läsa igenom instruktionerna från cirka femton gånger och kan nu nöja mig med att läsa dem endast tre gånger. Fast en sak som jag stör mig lite över är att efterbehandlingen ska sitta i några minuter och då förväntas man vänta i lugn och ro. Det står faktiskt lugn och ro i instruktionerna. Detta gör mig lite obstinat och jag har därför numera en liten tävling med mig själv om hur mycket man kan hinna göra under dessa minuter.

Jag har alltså hittills förstått att jag numera bör ta hjälp av någon klart mer kunnig person än jag själv är på att leta fram rätt sifferkombination på förpackningarna med hårfärg. För de där siffrorna som står på de fina glansiga kartongerna har uppenbarligen viss betydelse för slutresultatet. Efter ett av dessa tillfällen då jag hade fått förklarat för mig hur jag kunde vänta mig att hårets färg skulle förändras efter att ha nyttjat innehållet i de förpackningarna som jag köpte så gick jag tillbaka dagen efter för att visa upp resultatet. Det var inte så att jag klev in i butiken och utbrast "Tada!" utan jag förvissade mig först om att expediten som assisterat mig i mina val dagen innan faktisk fanns på plats även denna dag. Efter att hon blivit ledig så visade jag upp resultatet. Fortfarande utan att utbrista "Tada!" och med ledig så menar jag såklart tills expediten var klar med föregående kund inte till slutet av hennes arbetsdag. Det hade nog verkat lite märkligt, även för att vara jag. Hon studerade mitt hår och uttryckte viss förvåning över hur färgresultatet såg ut. Men hon sa även med eftertryck att det så fint ut. Tror inte hon tordes uttrycka något annat men jag övertygade henne till slut om att jag var nöjd och att hon inte behövde oroa sig. Detta borde ha påvisat för mig att mitt hår inte riktigt reagerar som förväntat på sifferkombinationerna och därmed inte heller kommer att likna de tjusiga fotona som finns på förpackningarna. Men det gjorde det inte. Det i sin tur kan delvis bero på att jag fortfarande hade vett att åtminstone be om hjälp vid inköp av dessa typer av färger.

Så kom då nyårsdagen och jag fick för mig att jag skulle pyssla om mitt hår lite grann. Valet av dag innebar att det inte gick att rådgöra med någon expedit i butiken för den butiken där jag brukar handla var stängd denna dag. Det hindrade dock inte mig för jag hade vid tidigare tillfällen noterat att hårfärg fanns att inhandla även i butiken där jag brukar handla mat. Så jag begav mig dit och studerade noggrant alla blänkande förpackningar med alla tjusiga bilder av kvinnor med fantastiska hårsvall och frisyrer. Jag, med en totalt otjusig frisyr, kliade mig i huvudet ett bra tag och försökte dra mig till minnes vad expediterna brukade säga. Tog även fram telefonen och kikade på fotona som jag tagit av förpackningarna som jag köpt vid tidigare tillfällen. Ingen utav de färgerna fanns på hyllorna. Någon av dem brukade finnas men var slut. Nu hade jag bestämt mig för att jag skulle färga håret så jag tänkte väl som så att, hur illa kan det gå? Vid detta tillfälle fanns alltså inget minne alls om vad som skedde för några decennier sedan. Jag beslutade mig så småningom för en sifferkombination som jag tyckte verkade likna de jag tidigare använt. Sedan gick jag hem, läste instruktionerna tre gånger, kladdade i färgen i håret, utförde diverse sysslor som inte krävde för mycket rörelse av huvudet för att inte samtidigt färga vissa delar av huset och sköljde sedan ur färgen. Under efterbehandlingen så hann jag nästan städa ena badrummet innan det var dags att skölja ur även den. Slutresultatet går inte att skönja medan håret är blött så det tog ett bra tag innan jag började förstå att det inte riktigt blivit som jag tänkt mig. Jag passerade en spegel och ryggade till eftersom det tydligen var någon annan som gick förbi samtidigt som jag. Detta kändes lite olustigt eftersom jag var övertygad om att jag var ensam hemma. Jag gick därför tillbaka och noterade då att det inte alls hade varit någon annan i huset som gick förbi spegeln samtidigt som jag utan det var min hårfärg som förvirrat mig. Håret var klart mörkare än beräknat och även mer rött. Inte illrött men jag har röda toner i mitt hår och de brukar framträda mer när någon annan form av färg appliceras och det hade det gjort med besked denna gång. Nu, efter några veckor, så har jag vant mig så pass att jag inte tror att någon ond ande går bakom mig när jag passerar en spegel utan jag har förstått att det är så jag ser ut just nu. Om jag dragit någon lärdom återstå att se, men jag har som sagt var vant mig så vi får se vad jag kan ställa till med nästa gång jag får ett infall och färgar håret. Kanske skulle testa att gå till en frisör rent av? Men i sådant fall behöver det förmodligen ske lite mer planenligt och det är inte alltid så att mina planer håller så jag tvivlar på att det faktiskt blir av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar