söndag 21 januari 2018

För råd

Vi har två förråd varav ett är ett oisolerat förråd på vår baksida och det andra är ett varmförråd som inte ligger i direkt anslutning till vårt hushåll. Det ligger i och för sig inte särskilt långt bort utan endast fyra dörrar bort från vår ytterdörr vilket i sträcka innebär ungefär 20 meter. Dock känns det ibland lite som att de 20 meterna mer liknar två kilometer. De dagar då jag inte har någon lust alls att förflytta mig den relativt korta sträckan, som 20 meter egentligen är, så skulle förrådet likväl kunna ha varit placerat två mil bort. Det är inte särskilt ofta jag verkligen behöver ta mig ut till varmförrådet för att lämna eller hämta något utan det brukar ske vid säsongsskiften och runt jul.

Eftersom det nyligen var juletider så behövde jag göra vissa besök i vårt varmförråd för att plocka fram lite julpynt inklusive ett antal tomtar. De fick så småningom flytta tillbaka ut i förrådet för de tomtar vi har på loftet behöver inte ha någon konkurrens under resterande del av året. Keramiktomtarna får därmed helt enkelt nöja sig med att bo ute i förrådet. Vid de sista av dessa besök så passade jag på att studera kartongerna och påminde mig själv om innehållen i vissa av dem genom att öppna dem lite försiktigt. Det är inte ohyggligt många kartonger men jag hade ändå hunnit förtränga vad en del av dem innehåller. Kunde efter det konstatera att det mesta är sådant som bör vara kvar och inte kan sorteras ut eller bort av mig. För tillfället så står även några lite större möbler i vårt förråd, vilka ska hämtas så småningom, men det gjorde att jag inte riktigt kände för att märka upp och sortera om kartongerna som står bakom dem. Det passade mig ganska bra för jag hade endast lite lust till att ta itu med omstuvning av diverse föremål i förrådet. Jag kunde därför med någorlunda gott samvete låsa dörren, vända ryggen till och gå den korta sträckan bort till vår ytterdörr. Det är märkligt nog alltid kortare sträcka tillbaka till ytterdörren än till förrådet.

Om förrådet, istället för att vara ett utrymme för förvaring av diverse praktiska och opraktiska saker, var ett rum för råd skulle frekvensen av besöken där vara klart tätare. Jag skulle förmodligen rusa ut dit stup i kvarten. Även om sträckan dit faktiskt var hela två mil. Tänk så praktiskt det skulle vara med ett alldeles eget rum där råden strömmade emot en så snart man klev in genom dörren. Man skulle dock behöva gå till sitt alldeles egna rum för råd för att råden skulle vara anpassade just för en själv. Om man skulle gå till grannens förråd så skulle råden vara anpassade för dem och det är inte helt säkert att de råden skulle vara lika användbara eller ens applicerbara i ens eget liv. Är tämligen övertygad om att om någon av våra grannar skulle gå fel och kliva in i just vårt rum för råd så skulle de bli skapligt förvirrade. Eventuellt skulle de även kunna bli lite lätt konfunderade över hur våra liv ser ut ut och varför vissa råd ens skulle behövas.

Jag kanske egentligen borde ta itu med sortering och uppmärkning och göra i ordning en liten tänkarhörna i vårt förråd. Eventuellt kan jag rentav plocka fram några av keramiktomtarna och se om de kan vara behjälpliga med rådgivningen. Det finns förvisso plats för en liten hörna för reflektioner även i huset men hushållsbestyren brukar då pocka på uppmärksamhet så det vore troligen bättre att ha den i förrådet. För om råden inte kommer rusande emot mig när jag väl går dit kan det ju faktisk bero på att jag tillbringar för lite tid där och därför behöver sätta mig ner en stund för att de ska hinna ikapp mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar