söndag 21 januari 2018

Granbarr

Idag tog jag fram den lilla svarta för att ta mig en motionsrunda och jaga bort lite fler granbarr inklusive några elefanter. När jag skulle ta fram den öppnade jag förvisso först kylskåpet istället för städskåpet vilket borde ha fått mig att reagera och tänka till lite. Det gjorde det alltså inte. Jag och den lilla svarta hann därigenom med halva nedervåningen innan jag insåg varför jag öppnat kylskåpet. Det var mitt undermedvetna som försökte påpeka att man bör nämligen, innan fysisk aktivitet, se till att ha försett kroppen med någon form av näring och därigenom sett till att den mäktar med att göra av med en del energi. Eftersom kroppen gick i strejk för att påvisa att energinivån var alldeles för låg så parkerade jag den lilla svarta och gick tillbaka till kylskåpet. Medan jag förtärde min lunch så funderade jag över om jag verkligen behövde fortsätta eller om den lilla svarta åter kunde ställas in i skåpet. Efter diverse diskussioner med mig själv kring detta så kom jag fram till att det var troligen bäst att fortsätta för att inte elefanterna skulle ta över huset, helt. Det har varit total stiltje kring planerna och själva marknadsföringen av elefantsafari i huset så innan de är lite mer genomförbara så är det bäst att vi inte skaffar för många stora elefanter utan endast embryon är accepterade.

Efter kaffet, diskussionerna kring den lilla svartas placering och aktiviteter var lite långrandiga så kaffe hanns även med, så fortsatte safarin genom huset. Den uppskattades inte helt av våra små fyrfotingar då de anser att den lilla svarta aldrig borde få komma fram ur skåpet och helst skulle förpassas till någon annans hushåll. Samtidigt så fick de små anledning till att rusa runt lite, medan de höll ett vakande ökande på den lilla svarta, vilket de behöver eftersom de helst inte vill gå ut just nu på grund av de lite kyligare utomhustemperaturerna. De behöver faktiskt gå ut, alternativt jagas runt lite, för att de ska bli av med lite energi och inte ska hitta på för mycket bus. Fyrfotingarna är skapligt förtjusta i mat så de behöver definitivt inte oroa sig över att få slut på energi heller.

Väl igenom större delen av huset så kunde jag konstatera att mängden konstgjorda barr kontra riktiga granbarr vida översteg det förväntade antalet medan de riktiga inte alls var så många. Det är förvisso en helt ovetenskaplig undersökning som endast utförts i ett hushåll men den stärker ändå min åsikt om att det kommer att vara värt att släpa hem en riktig gran även till nästa jul. Vi har inte kunnat göra någon utvärdering kring konstgjorda granbarr kontra riktiga tidigare år då detta var första året som vi bar hem en riktig gran. En konstgjort gran är såklart också en riktig gran och inte alls osynlig eller fel men med riktigt så syftar jag i detta fall på en gran som har vuxit i en granskog och inte en som är tillverkad i en fabrik. De konstgjorda granbarren som har smitit iväg och placerat sig på golven i vårt hus, och gjorde min lilla studie möjlig, kom bland annat ifrån girlanger som jag klädde trappräckena med. Huruvida de kommer fram nästa jul eller ej är ännu inte avgjort. Girlangerna är dock klart lättare att packa ihop än en stor gran är vilket jag insåg efter att jag hade plockat ner alla dekorationerna. 

Jag försökte mig på att skänka bort vår julgran genom en annons men fick dessvärre inga napp.
Endast lätt begagnad kungsgran bortskänkes. Barrar ytterst lite. De få barr som har släppt kan lämnas med vid snabb avhämtning. De går säkert att limma fast igen med lite Karlssons klister. Höjd, nästan 220 (eftersom jag har kapat lite på toppen). Bredd, det behövs förmodligen minst 8 vuxna för att dansa runt den om man vill hålla varandra i händerna. Dekorationer ingår inte men det gör att du är helt fri att pynta den precis efter eget tycke och smak. Den är egenhändigt hemburen och har skänkt mycket glädje. Så vad sägs? Visst behöver just du en otroligt fin gran för att hålla kvar den mysiga julkänslan minst hela januari ut. Med lite mer Karlssons klister kanske du tom kan njuta av den en bra bit in i februari också. Först till kvarn gäller så fundera inte för länge över detta fina erbjudande!

Eftersom ingen antog mitt fina erbjudande så behövde jag själv montera isär vår fina gran med hjälp av en sekatör. Jag har förstånd nog att begripa att granen inte kommer att gå att montera ihop igen nästa år, inte ens med Karlssons klister, så den har redan tidigare förpassats till en annan plats. Efter dagens exkursion med den lilla svarta så är förhoppningsvis även de allra sista spåren borta. Den lilla svarta är därefter åter placerad i sitt skåp, de små fyrfotingarna slumrar på olika utvalda platser efter dagens pärs och jag tar mig säkerligen en kopp kaffe till.

För er som inte har läst tidigare inlägg vill jag bara passa att påpeka att den lilla svarta är vår dammsugare och inget annat. Elefanterna är sådana som en del kallar dammråttor men i vårt hushåll huserar stundtals gråa luddiga elefanter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar