fredag 26 januari 2018

Att ge någon ett handtag

De flesta har säker hört talas om talesättet att ge någon ett handtag. Härom kvällen fick jag bokstavligen ett handtag. Det var nämligen handtaget till dörren på vår baksida som helt plötsligt inte ville sitta ihop med dörren längre. Jag hade precis släppt in de små fyrfotingarna för natten när jag insåg att jag höll i ett handtag medan dörren fortfarande stod lite lätt på glänt. Att dörren stod på glänt ansåg de små fyrfotingarna var en klar inbjudan till att gå ut igen vilket jag inte alls höll med dem om. Så jag stod där, stirrande som ett fån på handtaget i handen och dörren som var ostängd, medan jag försökte bilda en mur för de små fyrfotingarna med mina ben. Det där med att bygga en mur med benen misslyckades jag totalt med så det var bara till att gå och hämta godis och locka in de små med det igen. Jag höll såklart i handtaget medan jag gick ut i köket för att hämta godiset. Greppade liksom inte riktig att det inte längre satt fast i något stort, så som en dörr, och därigenom var fullt möjligt att lägga ifrån mig. Väl tillbaka vid dörren, med handtaget i handen, och de små på insidan av dörren men nu en bit bort eftersom jag kastat iväg godis lite längre in i huset för att hålla dem sysselsatta så att jag kunde fokusera på att återförena handtaget och dörren i lite mer lugn och ro, så försökte jag utröna vad som skett. Egentligen var det väl inte helt obegripligt vad som skett. Själva handtaget används tämligen frekvent då våra små vänner skapligt ofta har total beslutsångest om vilken sida av dörren de ska befinna sig på, och det har därigenom blivit slitet och fick helt enkelt nog. Eller så ville det helt enkelt ta ut skilsmässa från dörren av någon outgrundlig anledning. Jag vet inte alls vad en dörr och ett handtag kan bli osams om men vem är jag att döma andras relationer. Till slut lyckades jag i alla fall med att återförena dörren och handtaget så pass att jag kunde stänga och låsa dörren för natten ändå. Eftersom det har gått några dagar sedan jag fick handtaget i handen så har jag hunnit komma underfund med hur man ska stänga dörren utan att handtaget lossnar igen. Att öppna dörren är inga problem alls, då dörren går utåt, men det är det där med att få med sig dörren tillbaka till karmen som är lite klurigare. Det är troligen ingen god idé att tro att man under en längre tid kommer  att stå ut med att trixa och hålla i själva låset varje gång man ska stänga dörren så jag behöver förmodligen ta tag i problemet och eftersöka en lite mer långsiktig lösning. Men eftersom det även är ett lås som ingår i hela insatsen med handtaget så lär jag troligen behöva ett riktigt handtag med att ordna det mer permanent. För när det kommer till lås så står jag mig slätt. Så, kontentan är den att jag behöver ett handtag, men inte i handen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar