söndag 13 oktober 2019

Midnatt råder

Eller snarare så är det i stort sett total tysthet som råder då jag tappade bort rösten häromnatten och inte har återfunnit den än. De ljud som emellanåt går att urskilja i vårt lilla hushåll är därmed tvättmaskinen som talar om att den är klar med sitt jobb och är redo att ta sig an nästa uppgift. Om nu någon bara kan masa sig in i tvättstugan och tömma den först. Våra små fyrfotingar har inte heller några som helst problem att förtälja vad de tycker om saker och påpekar som vanligt tämligen högljutt att de vill gå in, gå ut eller få mat. Mr T har även haft en mysoffensiv för sig de senaste morgnarna vilket inneburit att han ligger på mig, samtidigt som han försöker krypa innanför skinnet på mig och spinner väldigt högt. Visst mysdreglande förekommer också vid dessa tillfällen vilket inte är sådär värst uppskattat av mig. Sen kommer det stundtals små väsande ljud från mig själv. Det är när jag glömt bort att jag inte bara är lite hes utan att stämbanden har gått i strejk. Jag tycker att de hade kunnat varsla i lite mer god tid så att jag hade kunnat åtgärda vissa saker i förväg men de gjorde de alltså inte. Eller också drog de på en sista minuten semester och då kan det ju vara lite mer i brådrasket och då hinns kanske inte så mycket annat med förutom möjligtvis att packa. Vad nu stämband skulle vilja packa?!

Jag har även feber så jag är ju inte sådär jättepigg på att göra så mycket varför jag låg i soffan en stund och tittade upp i taket medan tvättmaskinen utförde i alla fall sitt jobb. Övrig städning vill den inte åta sig så det får vara tills vidare. Vissa skulle säkert kunna tycka att febern och det faktum att jag även bland annat har ont i halsen skulle kunnat vara en ledtråd till att stämbanden sa upp sig men jag är av en annan åsikt och tycker att de kunde ha förvarnat mig i alla fall lite. Nåväl, då jag låg där och lyssnade på tystnaden, jodå man kan faktiskt göra det för det finns alltid något ljud någonstans som man kan leta rätt på, så började en melodi eka i mitt huvud. Midnatt råder, det är tyst i husen, tyst i husen, alla sova släckta äro ljusen....

Det var inte alls önskvärt att ha den snurrande i huvudet men eftersom den inte vill ge sig iväg så gjorde jag om texten lite. Nu var det ju dagsljus när denna började eka men lite trogen originalet kände jag mig manad att vara så tidpunkten, gällande klockslag dock inte årstid, fick vara kvar.

Midnatt råder, det är tyst i husen, tyst i husen,
Alla vakar, tända äro ljusen, alla ljusen,

Se, då krypa mamman upp ur soffan, upp ur soffan,
Feber ge dig, virrar ut i köket, ut i köket,

Snälla sonen, låtit chipsen vara, sonen rara
Kokar te och häller upp i muggen, i en stor en.

Hur hon fryser, poppar ut tabletter, fler tabletter
nyser, gråter, hosta är inte roligt, inte roligt

Te och chips, lite udda kanske, men bara kanske
tänk, det finns säkert något värre, mycket värre

Nu till TVn! kanalerna är många, väldigt många
bläddrar kanaler fram och tillbaka, fram och tillbaka,

Mamman kvider. Ont det gör i kroppen, hela kroppen
Hon rasslar ut i köket all i ordning ställa, ordning ställa

Sedan upp för trappen, upp för trappen
mamman kryper ner i sängen, ner i sängen

Tipp tapp, tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp tipp tapp.

Refrängen kan även den bytas ut och då blir det följande
host harkel, host harkel, atjo-snörvel-snyft-prosit, aj aj snyft


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar