måndag 21 oktober 2019

Måndag

Idag är det måndag och jag började dagen med att försova mig. Inte så mycket så att jag blev sen iväg från hemmets trygga vrå, men så pass att jag behövde utföra morgonrutinerna i lite mer rask takt än jag föredrar i mitt sömndruckna morgontillstånd. Det faktum att jag försov mig har absolut ingenting att göra med att det är måndag för jag kan lätt försova mig vilken dag som helst i veckan. Kan ibland nästan bli lite avundsjuk på personer som aldrig försover sig. Insåg i alla fall så snart jag väl vaknade till så pass att jag uppfattade att det faktiskt var morgon att klockan var lite mer än jag önskade. Stirrade några millisekunder på telefonen medan jag lite tyst för mig själv sjöng upp inför dagen med svordomsvisan. I mitt yrvakna lite halvstressade tillstånd fick jag för mig att jag skulle försöka vinna lite tid genom att börja bädda sängen medan jag fortfarande låg kvar i den. Har aldrig testat det förut och efter lite dragande i täcket kom jag underfund med att det var en rent ut sagt urkorkad idé så jag kommer förhoppningsvis aldrig mer att försöka göra om det. Kravlade mig ur sängen och lät den vara obäddad för stunden. Rasslade ner för trappan, utfodrade de alltid lika utsvultna fyrfotingarna och fick igång kaffebryggaren. Hastade sedan tillbaka upp för trappan igen för att väcka de gott sovande sönerna. Om inte deras ömma moder skulle vara en sådan tjatmoster skulle de försova sig varje dag. Inklusive på helgerna.

Fick i mig frukost i rekordfart och rusade in i duschen. Rusandet fick ett rätt tvärt stopp när jag halkade in i väggen. Återfick balansen och skrubbade snabbt av det hala golvet. Tvättade håret varpå schampo rann ner i ena ögat. Det sved något förskräckligt! Svedan, överflödet av tårvätska och  rödheten i ögat höll sig kvar i några timmar. Har därefter gjort en liten mental notering, med en viss önskan om att även komma ihåg den, att jag inte ska köpa det märket på schampo igen. Ramlade hastigt ner i lite kläder och bäddade sängen. Det var klart lättare efter att jag hade klivit ur den. Sängen alltså, kläderna behöll jag på. För mina medmänniskors skull och för annars skulle jag frysa.

Fick ner dator, papper, matlåda och diverse annat i väskan tills den såg ut som om jag hade med mig snudd på halva bohaget. Gav mig sedan iväg mot dagens arbetsplats. Jag kan åka antingen buss eller tåg till kontoret jag skulle till och just idag valde jag buss vilket jag skulle få ångra lite smått. Bussen dök upp i tid så det var inte det som skulle besvära mig. Chauffören lyssnade dock på radio. Eller om han lyssnade vet jag egentligen inte för det som flödade ur högtalarna ansåg i alla fall inte jag vara särskilt lyssningsbart. Föreställ dig lite tysk typ oompah musik. Personligen skulle jag aldrig välja något sådant någon morgon. Inte direkt någon eftermiddag heller. Enda gången jag skulle finna det acceptabelt skulle möjligtvis vara om jag befann mig på en ölfestival. Det stannade dock inte vid valet av musik. Kanalen som chauffören försökte lyssna på var inte helt korrekt inställd så det förekom en hel del störande brusande biljud. Funderade lite över om det egentligen var inställningen det var fel på eller om det var så att stationen led brist på inkomster och därigenom inte hade råd att bekosta en komplett exakt frekvens att sända på.

Jag kom så småningom fram till arbetsplatsen och var vid det laget väldigt vaken. Dagen avlöpte sedan väl men jag valde att ta tåget hemåt för säkerhets skull.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar