söndag 23 juli 2017

Ogröna fingrar

Till och med när jag skulle skriva rubriken ogröna fingrar så vill autocorrect få det till ogräs fingrar. Känns som att autocorrect för en gångs skull vill byta till ett lite mer korrekt alternativ än det vanligtvis brukar vilja göra. Man kan ju hitta hur många sidor som helst på nätet som visar många inte helt lyckade exempel på felskrivningar men däremot skapligt komiska sådana. Med nätet syftar jag så klart på Internet och inte de nät som spindlarna har byggt i min lilla trädgård. För även om spindlarna har varit rätt duktiga på att bygga nät i bland annat min häck så tror jag inte att de har kommit så långt i utvecklingen att de har börjat skriva än. Jag hoppas i alla fall inte det. Fast om de var läs och skrivkunniga så skulle jag ju i och för sig kunna lämna små lappar med meddelanden med information om att det inte är så lämpligt att bygga nät på vissa ställen och det skulle förmodligen både spindlarna och jag uppskatta. 

Nu var det inte direkt spindlar jag tänkte på när jag skrev rubriken, men tankarna spann visst iväg lite, utan snarare mina ogröna fingrar. Jag har en liten ogräsmatta som jag stundtals försöker få att likna en gräsmatta lite mer. Nu är det inte så att jag önskar att plätten stundtals liknar en gräsmatta, gräsmattetillståndet får gärna vara lite mer permanent, utan det är mer orken och energin som infaller lite kortare stunder och förmodligen inte så ofta som de borde för att riktigt lyckas med mitt lilla projekt inom en snar framtid. Härom dagen föll i alla fall andan på, en stund, att försöka göra något åt min lilla maskrosodling. Kunde då konstatera att även om odlingen fortfarande frodas tämligen väl så är det mycket mindre maskrosor numera än det har varit. Funderade lite över kombinationen av orden mycket och mindre en stund. För även om maskrosorna på min lilla ogräsplätt är mindre storleksmässigt så är de förmodligen inte färre till antalet. Så mycket mindre passar faktiskt rätt bra som beskrivning. 


Dessa tjusiga blad ingår inte i min odling utan de hittade jag under en av mina promenader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar