söndag 16 juli 2017

Lite spilld mjölk

Ibland blir inte saker riktigt som man tänkt sig. Eller ibland kanske inte riktigt stämmer utan för mig tillhör det mer min vardag. Det innebär att jag oftast inte direkt lägger någon särskild vikt vid det utan mer rycker på axlarna och eventuellt tänker "jaha" och fortsätter med vad jag nu håller på med. Fast ibland innebär det också att jag behöver göra en tvär vändning och springa i ilfart åt ett helt annat håll än det jag i sakta mak var på väg åt. Sakta mak kanske inte alltid stämmer i och för sig men jag övar på det. 

Under veckan som var så handlade jag bland annat en liter mjölk på vägen hem på kvällen. De som känner mig vet att jag har mjölk i kaffet och de vet även att jag skapligt ofta har en mugg kaffe i närheten. Graden av uppdrucket kaffe varierar dock och det är inte alls ovanligt att det är en mugg med kallt kaffe som står i närheten. Och det är väl inte alltid den står i närheten heller för jag glömmer ofta bort att jag skulle dricka kaffe när det händer något annat. Men, mjölk är en av de saker som mer eller mindre måste finnas hemma, förutom kaffe då, även om det bitvis gapar tomt på hyllorna i köket i övrigt. Jag ställde i alla fall in mjölken på en hylla i kylskåpet när jag väl kom hem. Det fanns lite mjölk kvar i förpackningen som stod i dörren så därför fick den nyinköpta mjölken stå på en hylla vilket jag morgonen efter var lite tacksam över. För på morgonen så stod inte en liter mjölk i sin ensamhet i ett kargt öde landskap utan förpackningen stod som en ståtlig liten ö i en vit vacker insjö. Min tacksamhet berodde på att om förpackningen hade stått i dörren så hade mina sömndruckna ögon inte uppfattat att det fanns mjölk på rymmen i kylskåpet. Det i sin tur hade i slutänden förmodligen resulterat i en skaplig mängd mjölk både i och utanför kylskåpet. Medan kaffet bryggde klart så flyttade jag på den fina ön och hällde upp innehållet i en kanna istället. Jag torkade även upp insjön för det kändes inte riktigt rätt att ha en sådan i kylen. Det begrep till och med jag trots att det var morgon och jag ännu inte hade druckit kaffe. 

Mitt största bekymmer med denna lila incident, om man nu kan kalla den så, var att min plan för inhandling av nästa mjölk behövde tidigareläggas. Det kan eventuellt även te sig lite märkligt att jag inte bara tänkte "jaha" över en sådan simpel sak som lite utspilld mjölk men det var själva handlingsplaneringen som rubbades och det störde mig lite. 


Två deciliter mjölk saknades och det räcker till flera muggar kaffe så ni kanske kan förstå att jag var lite bekymrad. Har inhandlat mer mjölk och har druckit mer kaffe på andra ställen än planerat så jag är till slut nästan i fas med mjölken igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar