söndag 12 november 2023

Väntrum

Den gångna veckan har jag suttit i ett par olika väntrum. Det ena blev jag sittande skapligt länge i, då jag först kom i lite väl god tid, och sen för att min bokade tid blev lite framflyttad på grund av patienten före mig. Vid ankomsten till det andra väntrummet blev jag hälsad på med namn i receptionen och jag kan fortfarande inte riktigt avgöra om det är positivt eller negativt. 

Jag har även reflekterat lite över det här med väntrum i sig och hur mycket eller lite man kan få höra i dem. Och även över hur de är inredda. I det första väntrummet jag besökte denna vecka så fanns en TV. Då jag tillbringade en rätt lång stund med att just vänta så började jag till slut titta på det valda programmet. Tämligen omgående kunde jag konstatera att även flera andra väntande tittade på samma program. Alla andra hade sällskap så de diskuterade även programmet ifråga vilket var skapligt underhållande i sig. Dessvärre så hann jag inte se klart programmet eftersom jag så småningom blev inkallad till läkaren. Då läkaren redan var försenad så fann jag inte mod till att fråga om jag kunde få titta klart först. Självklart så hade jag inte varit allvarlig med min fråga, men det hade varit intressant att få se och höra reaktionen från vårdpersonalen. 

Veckans andra väntrum har ingen TV, vilket jag är medveten om sedan tidigare besök. Det är inte särskilt stort heller men jag finner det lugnt och rätt behagligt. Det sistnämnda beror troligen på att själva personalen är väldigt vänliga och trevliga. De brukar ha radio på i väntrummet och det är också en bra distraktion när man sitter och väntar. Förutom radion så var det några andra som diskuterade lite kring planerna för den annalkande julen och huruvida vissa släktingar skulle kunna hålla sams. De blev avbrutna av att den ena blev uppropad och gick iväg, men jag hoppas innerligt att de får en fridfull och trevlig jul och att alla kan hålla sams. Efter ytterligare någon minut så blev även jag hämtad av en rar och trevlig sköterska så då fick jag annat att tänka på. 

I väntrum finns det ofta information om till exempel vård som man kan få på just den inrättningen, men det kan även förekomma en del lappar om olika önskvärda saker.


För några år sedan var jag i ett väntrum där de hade satt upp en sådan här lapp på vartannat säte. Det var under den lite mer aktiva Covid-19 perioden så mottagningen ville säkerligen undvika att man satt för nära varandra. Det i sig var ju ett bra initiativ, men stavningen var det dessvärre lite sämre med. Jag funderade över om den som skrev den hade svårt att finna en apostrof och därför ersatte den med ett extra t som kompensation. 


Sen har vi den underbart skeva tavelupphängningen som finns i ett av Folktandvårdens väntrum. Det liksom kröp i hela min kropp av obehag varje gång jag var där med barnen när de var små. Inte för att de skulle till tandläkaren utan just för hur tavlorna hängde. Det var snudd på att jag ville återkomma med lite tavelkrokar och en hammare och hjälpa dem att rätta till det lite. Nu gjorde jag aldrig det men jag kanske ska stoppa ner en hammare i handväskan någon dag och gå förbi och se hur det ser ut numera. Och om det ser likadant ut så är jag redo att åtgärda det på en gång. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar