måndag 5 mars 2018

"Tack för att du väntar"

Ännu en måndagsmorgon har passerat. Just denna resulterade i att endast 20% kom ut ur huset och iväg till sitt dagsverke. Det innebar i sin tur att jag behövde avboka dagens skolskjuts. Avbokningar behöver göras genom att ringa ett telefonsamtal och idag fick jag nummer 16 i kön när jag ringde kundtjänst. Eftersom diskussionerna kring dagens aktiviteters vara eller icke vara både påbörjades och avslutades innan frukosten var avklarad så åt jag färdigt den medan jag ställde mig i telefonkön. Det var inte så att jag faktiskt ställde mig upp för att ringa utan jag satt ner medan jag åt klart. Men eftersom jag vis av erfarenhet vet att dessa avbokningssamtal kan ta sin tid så var det lika bra att ställa sig i kön på en gång, men samtidigt ändå behålla min sittande position. Frukosten inmundigades, dukades av och disken gömdes i diskmaskinen. Min plats i kön var efter det nummer ... 14. Jag hade vid det laget ännu inte direkt reflekterat över vad som emellanåt ljöd i mina öron utan det dröjde en stund till.

Torkade av bänkarna och bordet i köket och funderade över vad jag härnäst skulle ta itu med medan jag stod i kön. Diskstället hade jag redan tömt men jag kikade in i tvättstugan och där fanns en hög med osorterade strumpor efter helgens tvättmaraton så jag tog itu med dem. Sedan ekade rösten i öronen igen, "Tack för att du väntar. Din plats i kön är nummer ... 11". Det där med "tack för att du väntar" kändes lite smått hånfullt eftersom jag inte hade något direkt val. Hade det varit möjligt att avboka på något som helst annat sätt så hade jag gjort det. Till och med att skicka ett fax hade förmodligen känts smidigare. Min skrivare har en funktion för att skicka fax så jag hade troligen hunnit klura ut hur det fungerade innan jag till slut så småningom fick tala med någon. Sen är det den där lilla pausen som infinner sig innan man får reda på vilken plats i kön man har eskalerat till. Den känns rätt överdrivet teatralisk. Lite som att en cirkusdirektör ska presentera ett exceptionellt enastående nummer men det enda man får se är en person som kommer ut och gör en kullerbytta mitt i manegen och sedan stolt sträcker upp händerna medan man förväntat sig en trapetskonstnär. Jag förstår ju varför det är en paus, men kunde just i morse ändå bli lite frustrerad över att den dramatiska pausen inte genererade någon plats framåt i kön utan jag fastnade på nummer ... 11 en ganska lång stund. 

Medan jag befann mig på plats ... 11 i kön så hann jag försöka applicera lite olika färger på ögonen i form av ögonskugga och mascara. Försökte är kanske inte rätt ord för jag fick i själva verket lite att fastna på de för ändamålen avsedda ställena. Borstade ut håret och konstaterade att luggen hade blivit alldeles för lång så jag tog fram en sax och åtgärdade det värsta. Efter det gick jag upp på övervåningen och bäddade min säng och plockade undan lite kläder som låg på fel ställen. Min plats i kön var fortfarande nummer ... 11, så jag började fundera över vad personen i fråga som hade ring 12 gånger innan mig hade för spörsmål som tog sådan tid? Nu menar jag inte att personen hade ringt 12 gånger, för med tanke på tiden som även de andra som stod i samma kö verkade fordra för sina ärenden var lite mer än vad de flesta borde klara av att hantera en måndagsmorgon så ett samtal borde räcka mer än väl om man vill behålla förståendet något sånär intakt mer än till kl 11 på måndagsförmiddagen, utan jag syftar så klart på personen som kom fram till växeln medan jag stod i kön på plats nummer ... 11. Detta uppehöll mina tankar medan jag klädde på mig. Jag stod ju ändå i sovrummet och plockade bland kläder så jag kunde lika gärna passa på att få på mig några klädesplagg innan jag gick ner igen. När telefonsamtalet så småningom väl var avklarat och jag skulle ta på mig ytterkläderna så skulle jag inse att jag hade sladden mellan telefonen och hörlurarna innanför kläderna men det var tämligen enkelt åtgärdat.

Utfordrade och släppte in och ut våra fyrfotingar ett antal gånger och helt plötsligt hade jag plats ... 7 i kön. Funderade vidare över hur min morgon hade sett ut innan man kunde gå runt med telefonen. Alltså på den tiden innan trådlösa eller mobiltelefoner fanns och man mer eller mindre satt fast i väggen samtidigt som man stod i telefonkö. Gick sedan upp till övervåningen igen för att kontrollera om äldsta sonens väckningar hade fungerat. Vet inte om de hade gjort det, och han redan var vaken, eller om han blev skrämd när han hörde mig komma rusande uppför trappen för han satt rakt upp i sängen när jag nådde hans tröskel. Det skulle senare visa sig att han förmodligen blivit skrämd för han hade sedan lagt sig ner igen och somnat om. Ibland skulle jag vilja installera en sådan där väckarklocka som Kalle Anka har. En sån där som visas på julafton. Jag skulle inte vilja befinna mig i samma rum så den skulle behöva vara helautomatisk och gå igång genom en knapptryckning från köket.

Vid det här laget hade jag avancerat till plats ... 4 i kön. Gick runt lite planlöst och flyttade på saker som eventuellt kunde ha en bättre placering än de hade haft innan. Torkade av borden i vardagsrummet och jagade rätt på några elefanter som försökte gömma sig under trappen. "Tack för att du väntar" ljöd fortfarande med jämna mellanrum i öronen och det började tära lite lätt på mitt tålamod. Insåg att jag egentligen inte behövde vara kvar hemma längre för att invänta svar från någon i andra änden. Jag behövde bara borsta tänderna så var jag klar för att ge mig iväg. Då fick jag besked om att "din plats i kön är nummer ... 2" så jag avvaktade lite till med tandborstningen då det antagligen inte skulle vara så lätt att förstå vad jag försökte förmedla med en tandborste i munnen när jag väl kom fram. De två framför mig i kön hade ändå en del att avhandla med dem på kundtjänst så jag satte mig i soffan och satt där och väntade tills det till slut var min tur. En trött man svarade och jag förtäljde mitt ärende och mannen åtgärdade avbokningen. Samtalet tog 20 sekunder! Eftersom mitt köande hade varit tämligen långvarigt så skulle det visa sig att det även hade varit förgäves då chauffören hade hunnit ringa sonen och meddelat att han var framme för att hämta honom. Sonen meddelande chauffören att resan var avbokad och hur eventuella diskussioner sedan avlöpte mellan honom och kundtjänst kan ingen av oss förtälja.

Jag gav mig strax därefter iväg mot dagens destination. Om tågen gick i tid eller inte har jag ingen direkt aning om då mantrat "tack för att du väntar" ekade i mitt huvud.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar